Twinkle | Digital Commerce

Virtuele paskamer in 3D gelanceerd

2017-11-09
170130
  • 1:43

Mimic Media heeft een online-paskamer ontwikkeld waarin consumenten kledingstukken kunnen passen, combineren en delen met vrienden. De demosite is vanaf vanmiddag te bezoeken voor geïnteresseerden met een invitatiecode.

Zo'n code is alleen te krijgen door Mimic Media een e-mail met motivatie te sturen of door goed rond te speuren 'in de diverse blogs', meldt Mimicme.nl.

Finalist
De toegang is bemoeilijkt nu het bedrijf finalist is geworden van de internationale starterscompetitie op The Next Web Conference, volgende week in Amsterdam. Xaviers Baars, medeoprichter van Mimic Media: 'De lijst met 19 finalisten is gister onder andere op Techcrunch.com verschenen, met als gevolg dat de toeloop naar onze site erg groot is. Dat heeft ons wel een beetje overvallen, vandaar dat we de drempel wat hoger hebben gelegd dan aanvankelijk de bedoeling was.'

Implementeren
Baars zegt best gevleid te zijn door de aandacht van fashionista's: 'Maar Mimicme.nl is vooral een demosite. Wij mikken niet direct op de consument en willen onze virtuele paskamer laten zien aan online-retailers en shop-communities. Die kunnen de toepassing in hun site implementeren.'

Omzetten in 3D 
De webwinkelier die dat wil, moet zijn kledingstukken eerst door Mimic Media laten omzetten in 3D. Vervolgens betaalt de webwinkelier een vergoeding per artikel dat hij via de virtuele paskamer verkoopt.

Virtueel evenbeeld
Met de toepassing stelt de retailer de klant in staat een virtueel evenbeeld van zichzelf te creëren en vervolgens kledingstukken en combinaties daarvan te passen. Baars: 'Klanten kunnen vanaf zes verschillende kanten in 3D zien hoe bepaalde kleding hen staat. Het werkt dus echt als persoonlijk advies op maat.'

Samen shoppen
Ook op sociaal terrein wil Mimic Media een alternatief bieden voor het winkelen in fysieke winkels. Klanten kunnen hun samengestelde outfits in de virtuele paskamer 'fotograferen' en vervolgens delen met andere gebruikers. Ook kunnen ze ervaringen uitwisselen en elkaar beoordelingen, tips en adviezen geven. Een belangrijke feature die daar binnenkort bij komt is de mogelijkheid realtime samen te shoppen; de avatars van bevriende shoppers kunnen elkaar zelfs kledingstukken aanreiken en kijken hoe een artikel de ander staat.

Meer over de social shopping toepassing van Mimic Media leest u in Twinkle nummer 5, die volgende maand verschijnt.