Twinkle | Digital Commerce

Otto Group boekt 10 procent meer e-commerce omzet

2017-05-28
444250
  • [nieuws]
  • 1:20

Met ruim honderd verschillende webshops heeft de Otto Group in het afgelopen boekjaar 7 miljard euro aan online inkomsten geboekt, een kleine 10 procent meer dan het jaar ervoor. De totale inkomsten namen met 3,4 procent toe, tot ruim 12,5 miljard euro.

Daarmee groeide het concern met bijna vijftigduizend werknemers mondiaal gezien iets harder dan op de thuismarkt; in Duitsland nam de omzet van de hele groep met 3,1 procent toe. Een en ander blijkt uit voorlopige cijfers van de onderneming, die tevredenheid uitdraagt: ‘Otto Group wächst über Plan und verbessert Profitabilität’.

Retailer en leverancier
E-commerce zorgt inmiddels voor de meeste inkomsten van de Otto Group, dat een groot postorderverleden heeft en behalve als retailer ook als leverancier van financiële, logistieke en andere diensten actief is. Van de bijna 7 miljard euro aan e-commerce inkomsten werd ongeveer 5 miljard in Duitsland geboekt. Otto claimt in staat te zijn gebleken zijn nummer 2 positie op de thuismarkt te handhaven, achter Amazon en voor Zalando, die beide harder groeien.

Otto en Bonprix in Nederland
Buiten Duitsland realiseert de Otto Group aldus een e-commerce omzet van circa 2 miljard euro, verdeeld over tientallen landen. Otto bezet de 14e plaats in de laatste Twinkle100, zuster Bonprix prijkt op plek 46.

Koers
Het jaarverslag van de Otto Group (boekjaar maart 2016 t/m februari 2017), en daarmee inzicht in de winstgevendheid, volgt over een kleine twee maanden. Medio mei wordt ook een update van de strategie en investeringsfocus gepresenteerd.