Donderdag 16 maart 2017

1365 keer gelezen4 x gereageerd

‘Milieu impact pakketbezorgbusjes valt mee’

‘Milieu impact pakketbezorgbusjes valt mee’

Door de groei van e-commerce wordt ‘soms onterecht de conclusie getrokken dat de binnensteden vol zitten met bestelbusjes die al die pakketjes naar de consument brengen’. In de praktijk valt het met de (relatieve) impact van e-commerce op het milieu wel mee.

Dat stelt de Topsector Logistiek na een onderzoek, in opdracht van de sector uitgevoerd door de bureaus Buck, CE Delft, Districon, Panteia en TNO. De resultaten zijn vanmiddag gepresenteerd.

Rond de twintigduizend pakketbusjes
Van alle 876.000 bestelauto’s in Nederland wordt maar 2 tot 3 procent ingezet voor e-commerce leveringen aan huis, blijkt uit het onderzoek. ‘Die komen misschien meer dan 1 keer per dag door een straat rijden, dus dat valt relatief meer op’, stelt de Topsector Logistiek in een persbericht, mede ondertekend door Connekt en Thuiswinkel.org.

CO2-uitstoot
Alle bestelauto’s in Nederland zijn samen verantwoordelijk voor 14 procent van de CO2-uitstoot (vrachtverkeer en personenauto’s voor de rest). De bestelbusjes die webwinkelpakjes uitrijden tekenen slechts voor een fractie daarvan. ‘Uit het onderzoek blijkt dat de grootste e-commercevervoerders al langer gebruikmaken van relatief nieuwe – en daarmee schonere – bestelauto’s. Daarnaast experimenteren ze volop met elektrische aandrijving of groen gas’, voegt de Topsector Logistiek toe.

Den Haag en Europa
Wijnand Jongen ziet een mooie taak weggeleged voor het nieuwe kabinet om de logistiek in binnensteden schoner, voordeliger en veiliger te maken. 'Allereerst moeten we heel snel komen tot Europese normen en standaarden op het gebied van bijvoorbeeld voertuigtechnologie en veiligheidseisen', zegt de directeur van Thuiswinkel.org. 'Daarnaast moet een licht rijbewijs voldoende zijn om elektrische voertuigen te mogen rijden en moeten er genoeg hubs worden aangelegd waar de nieuwe elektrische voertuigen kunnen worden op- en volgeladen. Al met al valt er nog veel te verbeteren als het gaat om de e-commerce logistiek, maar het is goed om te weten dat de hoeveelheid bestelauto’s die e-commerce bestellingen afleveren maar een klein deel is van het totale aantal.'

Lees ook de blog-posting van Walther Ploos van Amstel: Is het bestelbusalarm terecht?
 
NB Het rapport komt eind deze maand als download beschikbaar op Topsectorlogistiek.nl.

 
 

0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Post- en pakketverzenders (Logistiek)
- Pakketverzending (Logistiek)



Er is op dit moment 4 keer gereageerd op:
‘Milieu impact pakketbezorgbusjes valt mee’
 
  1. Henk Beukers op vrijdag 17 maart, 2017 om 08:08

    De milieu impact van al die consumenten die naar het centrum van de stad rijden en maar rondjes blijven rijden voor een parkeerplek en ger zware verkeer dqt ql die winkel moet bevoorraden is veel groter dan dat ene busje dat een optimale route rijdt van van een centrale plek naar die specifieke consument  

  2. Mark op vrijdag 17 maart, 2017 om 11:18
    www.scalemodelstore.com

    Ik begrijp er niets van dat er zo weinig elektrische bestelbusjes rondrijden. Dat is niet alleen veel milieuvriendelijker maar uiteindelijk ook veel goedkoper. Dat ze (nog) niet veel verder komen dan zo'n 150km lijkt me in de binnenstad ook geen probleem.

  3. Wouter op vrijdag 17 maart, 2017 om 11:39

    Dat het maar een klein aandeel is, betekent niet dat het niet vervuilt. Beetje hetzelfde als je huisafval niet scheiden, omdat jij in je eentje toch maar weinig impact hebt.

  4. ferdinandes op vrijdag 17 maart, 2017 om 13:47

    @Henk, precies. Toch lastig om een beetje logisch na te denken.


Laat een reactie achter:
 









  Code (zie plaatje hierboven)



Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.