Twinkle | Digital Commerce

Hybride omnichannel-strategie Kijkshop mondt uit in sluiting

2017-05-28
180101
  • [nieuws]
  • 1:07

Kijkshop sluit een kwart van zijn winkels, maar blijft orders verzenden vanuit zijn overgebleven vestigingen. 'Iedere retailer moet zijn winkelportfolio optimaliseren en Kijkshop had wat achterstallig onderhoud,' aldus het elektronicabedrijf.

Tussen 2014 en 2015 schreef Kijkshop in totaal twintig miljoen euro verlies. 'Twee jaar geleden hadden we over de honderd filialen,' zegt woordvoerster Martine Ansems tegen Twinkle. De sluiting van 20 van zijn 87 filialen noemt ze 'achterstallig onderhoud'. De elektronicaketen houdt vast aan de 'satellietmethode', waarbij het assortiment deels wordt aangeboden vanuit de winkels als 'mini-distributiecentra'. Kijkshop maakt daarnaast gebruik van één eigen dc en één dc van een partner.

Hogere druk
Met de sluiting van een kwart van zijn vestigingen wordt de druk op de overgebleven winkels dan ook opgevoerd. Er verandert niets aan de 'hybride omnichannelstrategie', benadrukt Ansems. Die strategie beschouwt het bedrijf als dé manier om zich te onderscheiden van de grote pure players in ons land. 'Zij kunnen nu niet binnen twee uur thuisbezorgen, daarin maken wij het verschil,' zei e-commerce manager Jeroen van de Wiel destijds.

Winkels voor Neckermann.com
Ook in januari vorig jaar deed Kijkshop winkels van de hand. Destijds betrof het acht vestigingen, die Neckermann.com overnam om ze in te richten als digitale etalages voor zijn webshop. Onlangs ging die fysieke winkeltak failliet.