Meer dan 24.000 consumenten meldden het afgelopen jaar een klacht over een internetaankoop op een nieuw Europees platform voor online geschillenbeslechting. Kopers klaagden vooral over crossborder-aankopen in de sectoren kleding, vliegtickets en ICT.
Eind dit jaar maakt de EU de definitieve balans op van het platform, aangeduid als het Online Dispute Resolution (ODR) platfom. Sinds de oprichting een jaar geleden deden consumenten uit allerlei landen er een melding. De EU werkt momenteel aan de gebruiksvriendelijkheid en bekendheid van het initiatief. Consumenten kunnen klachten indienen tegen online ondernemers, maar ook zij kunnen andersom een consument aangeven.
Alternatief voor de rechter
Het ODR-platform is beschikbaar in alle Europese talen. De bedoeling ervan is het bieden van een alternatief voor de gang naar de rechter in het geval van een geschil tussen webwinkelier en klant. De EU heeft dan ook verplicht gesteld dat online ondernemers hun emailadres vermelden op hun website en een link naar het platform plaatsen.
Lees ook: ADR en ODR: geschillen beslechten buiten de rechter om (08-01-'16)
Europees 'e-commerce'-klachtenplatform 24.000 keer gebruikt
2017-03-24T14:25:00
2017-05-28
180101
Probleem van dit ODR platform is dat niet alle geschillencommissies zich mogen aansluiten. Zo zouden wij onze 4.400 webwinkels graag aansluiten.
Nu is het ODR platform een lege huls. Slechts een heel klein deel van de Europese webwinkels is aangesloten bij een door dit platform erkende geschillencommissie. Dat zou anders moeten.
Als er nu een klacht binnen komt over een niet aangesloten webshop dan heeft de webwinkelier de keuze op die klacht door een geschillencommissie te laten behandelen. Dat kost hem echter meer dan 1.000 euro per klacht. Dat staat niet in verhouding tot het gemiddelde aankoopbedrag. Geen webwinkelier die daar dus aan mee werkt.
Geachte heer/mevrouw,
Geschillenorganen die zich als instantie tot buitengerechtelijke geschillenbeslechting willen laten registreren op het ODR platform, kunnen hiertoe een aanvraag doen bij het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Hiervoor moet o.a. inzicht worden gegeven in de structuur, financiering en de procedurevoorschriften van de instantie. Als voldaan wordt aan de gestelde (kwaliteits-)eisen, dan kan de instantie als erkend geschillenorgaan worden aangewezen en is aansluiting bij het ODR platform mogelijk.
Heeft u vragen? Neem dan contact op met het ODR-contactpunt:
Bel: 030-232 6441
Maandag t/m vrijdag 9:00-17:00 uur
Of stuur een e-mail naar: info@odrnederland.nl