Wanneer je een website of app ontwerpt wil je mensen ertoe verleiden om een bepaald gedrag te vertonen: op de koopknop klikken, inschrijven voor de nieuwsbrief, een artikel uitlezen of gewoon zo vaak mogelijk je app openen. Maar als onze motivatie niet heel sterk is, ondanks dat iets heel makkelijk is om te doen, zullen we meestal geen actie ondernemen. Het is dus belangrijk dat we de motivatie van onze gebruikers stimuleren. Dit doen we volgens persuasive technology-expert B.J. Fogg door middel van sparking triggers.
Tekst: Psychologen Online Dialogue
In het gedragsmodel van Fogg worden drie soorten triggers onderscheiden: een facilitator, een signal en een spark. De zogenaamde sparking triggers boosten onze motivatie waardoor we alsnog in actie komen. Wel moet men er rekening mee houden dat de soort trigger gelijk moet zijn aan het doel van de gebruiker. Bij iedere stap of keuze waarmee je bezoeker geconfronteerd wordt, moet je jezelf afvragen of de motivatie moet worden verhoogd of dat je iets juist makkelijker wilt maken voor je gebruikers. Naast het doel van de bezoeker speelt tijd ook een belangrijke rol. Het moment waarop je een gebruiker blootstelt aan je sparking trigger heeft veel invloed op de impact die de trigger heeft op de bezoeker. De bezoeker moet bijvoorbeeld genoeg informatie hebben, wil hij of zij geïnteresseerd zijn in je aanbod. Fogg gebruikt de volgende formule:
Gedrag = de motivatie om iets te doen x het gemak om het te doen
Een sparking trigger zoals omschreven door Fogg zal ons dus tot actie aanzetten wanneer:
1. we de sparking trigger opmerken
2. hij één of meer relevante motivaties aanspreekt
3. de trigger plaatsvindt op het moment dat we zowel genoeg gemotiveerd zijn, als de mogelijkheid hebben om het gedrag uit te voeren.
Online persuasion tips
Als er genoeg mogelijkheden zijn voor je gebruikers om actie te ondernemen maar de motivatie ver te zoeken is, zijn er diverse tips die je helpen om deze techniek van de sparking trigger zelf toe te passen:
- Identificeer welke motiverende elementen je klanten missen om actie te ondernemen.
- Analyseer welke informatie de verlaagde motivatie kan compenseren.
- Analyseer vervolgens wat de beste momenten zijn om deze informatie aan te bieden en selecteer hierbij het meest geschikte medium en/of device.
- Vind het meest geschikte medium en ontwerp je trigger om perfect aan te sluiten op het medium en het moment.
- Zend uiteindelijk je spark uit op het uitgelezen moment, via het gekozen medium, inclusief de informatie die de motivatie een boost gaat geven.
------------------------------------------------------
Webanalisten.nl
Dit artikel is geschreven voor het online analyse en optimalisatieplatform Webanalisten.nl door het team van psychologen van Online Dialogue - evidence based growth. Het volledige artikel inclusief voorbeelden is te lezen op http://anali.st/sparkingtriggers.
------------------------------------------------------
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 3-2017.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Conversietip: sparking triggers
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.