Twinkle | Digital Commerce

‘China biedt ook kleinere Nederlandse webshops kansen’

2017-08-22
1563879
  • [nieuws]
  • 1:13

Chinese consumenten kopen steeds meer bij buitenlandse online verkopers. Tot 2020 zullen de internationale bestedingen bijna verdubbelen, aldus eMarketer. Nederlandse webwinkeliers kunnen volgens het consulaat-generaal in Sjanghai profiteren, en niet alleen de grote jongens.

Dat stelt het consulaat in een gids over e-commerce in China, waar De Financiële Telegraaf inzage in kreeg. De uitgave verschijnt aanstaande donderdag, op de eerste dag van de ‘E-trade missie’ naar Alibaba’s thuisbasis Hanghzou. Een delegatie van bijna honderd grotere en kleinere bedrijven uit de lage landen zal in dat kader onder meer kennis maken met Alibaba-oprichter Jack Ma.

Constantijn van Oranje
‘Dit is geen traditionele handelsmissie’, zegt ambassadeur Constantijn van Oranje in de Financiële Telegraaf (Blendle). Namens StartupDelta leidt hij de handelsreis, mede mogelijk gemaakt door Alibaba Benelux, Rabobank en een aantal Belgische organisaties. De prins raadt bedrijven op missie aan om geen retourticket te boeken. ‘Mocht zo’n trip een vervolgafspraak opleveren, dan moet je natuurlijk meteen toehappen.’

Crossborder e-commerce
Volgens eMarketer kopen momenteel 181 miljoen Chinezen al online over de grens. Zij zijn met name geïnteresseerd in nicheproducten, waaronder ‘Hollandsche waar’. Besteedden Chinezen vorig jaar voor 85,8 miljard in het buitenland, in 2020 zal dat bedrag 157,7 miljard bedragen volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau. De Chinese kopersmarkt wordt (mede dankzij de platformen van Alibaba en vrijhandelszones) steeds toegankelijker, waardoor ook kleinere online handelaren een hap uit de groeidende taart kunnen nemen.