Twinkle | Digital Commerce

Belgen bestellen voor recordbedrag online

2017-05-28
180101
  • [nieuws]
  • 1:33

België bestelde in 2016 voor meer dan 9 miljard euro online. Dat blijkt uit de nieuwe BeCommerce Market Monitor, op basis van onderzoek door GfK. Met een stijging van 10 procent in online bestedingen vinden Belgen de weg naar webshops als nooit tevoren.

De populairste categorie voor online bestellen is bij de zuiderburen 'Vliegtickets en accomodaties (niet in pakket)': maar liefst 85 procent van de aankopen in die sector gebeurt in België online. Grootste stijger is de categorie 'Voeding/bijna voeding': daarin gaven Belgen 135 procent meer uit. In de totale sector heeft e-commerce daarmee nu een aandeel van 1,1 procent. Uit recent marktonderzoek bleek al dat België afgelopen jaar de grootste omzetgroei van Europa kende.

Gering aandeel m-commerce
Terwijl op veel markten online aankopen grotendeels via mobiel plaatsvinden, lopen onze zuiderburen daarop nog achter. Het afgelopen jaar plaatsten de Belgen slechts vier procent van hun internetbestedingen via smartphone, negen procent via tablet. Volgens BeCommerce zit dat aandeel al wel in de lift en zien we bij het mobiele verkoopkanaal het komend jaar een opmars, ten koste van de desktopuitgaven (in 2016 30 procent, tegenover 55 procent via de laptop).

Vlaanderen en Wallonië
In Vlaanderen steeg de populariteit van online shoppen sneller dan in Wallonië. Vlamingen spendeerden het afgelopen jaar 5,5 miljard, waardoor BeCommerce een stijging van 12 procent noteert; in Wallonië stegen online verkopen met 7 procent naar 3,6 miljard euro.

'Verbeter perceptie'
Nu de hangende kwestie over nachtwerk bij de Belgen in een stroomversnelling lijkt te komen, zal het aantal Belgische online aankopen - in 2016 85 miljoen - wellicht meer in eigen land geplaatst worden. Onlangs wezen logistieke bedrijven op de noodzaak België beter in de markt te zetten, omdat het land in de internationale e-commerce een negatief imago zou kennen.