Twinkle | Digital Commerce

CBS: 17 procent meer online retailbestedingen in januari

2017-05-28
1766993
  • [nieuws]
  • 0:58

De Nederlandse online winkelbestedingen lagen afgelopen januari 17 procent hoger dan in de eerste maand vorig jaar. De hele detailhandel (online + offline) boerde goed, met een omzetplus van 5 procent.

Dat blijkt uit cijfers die het CBS vanochtend publiceert. De totale detailhandelsverkopen (volume) lagen in januari 3,2 procent hoger dan in januari 2016. Bij licht gestegen prijzen zorgt dat voor 5 procent meer omzet


Online bestedingen
Het online kanaal presteert nog altijd veel beter dan gemiddeld, met de genoemde 17 procent groei in januari (na 12 procent jaar over jaar groei in november en 24 procent in december).

Multi-channelers
De online omzetgroei van zogenoemde ‘multi-channelers’, retailers die webverkopen als nevenactiviteiten hebben, was voor de derde maand op rijd groter dan die van ‘webwinkels’ (primair online). Ze plusten in januari met respectievelijk 21 en 14 procent.

Kentering
Er is opnieuw van een kentering sprake, afgaande op de CBS-cijfers; tot eind 2015 groeiden de multi-channelers ook harder online, in het grootste deel van vorig jaar boerden de webwinkels zonder winkelpand beter.