Twinkle | Digital Commerce

CBS: online decemberpiek niet zo hoog

2017-05-28
18381033
  • [nieuws]
  • 1:02

De online detailhandelsbestedingen in Nederland lagen afgelopen december 12,1 procent hoger dan in de laatste maand van 2015. Net als in topmaand november groeide de omzet van de zogenaamde ‘multi-channelers’ harder dan die van webwinkeliers: partijen die primair online verkopen.

De hele Nederlandse detailhandel heeft in 2016 een omzetstijging van 1,9 procent behaald, rapporteert het CBS. Het is de sterkste groei sinds het begin van de economische crisis eind 2008.

Online bestedingsgroei
Met 12 procent lag de online bestedingsgroei in december beduidend lager dan het gemiddelde in de elf maanden ervoor. Dat kwam uit op 19,4 procent, aldus het statistiekenbureau afgelopen maand. De kop was toen: ‘Meeste omzetgroei bij webwinkels zonder winkelpand.’

Stuivertje wisselen
Afgelopen november boerden de multi-channelers, bedrijven die internetverkoop als nevenactiviteit hebben, overigens al beter dan de ‘webwinkels’. In december was het net zo, al was het verschil niet groot (12,8 procent versus 11,6 procent groei). Er is opnieuw van een kentering sprake, afgaande op de CBS-cijfers; tot eind 2015 groeiden de multi-channelers ook harder online.
 
Lees ook: CBS: 'Online omzet november in drie jaar verdubbeld' (13 januari 2017)