Google Shopping is populair onder Nederlandse retailers. Samen besteedden ze vorig jaar 99 procent meer aan de bijbehorende Product Listing Ads dan in 2015, blijkt uit nieuwe cijfers van IAB Nederland en DDMA.
De brancheverenigingen publiceren vanochtend de derde Nederlandse Search Studie. Daarin nemen ze de zoekmachnemarketingbestedingen van adverteerders uit de retail-, reis- en financiële sector onder de loep. Opgeteld besteedden ze vorig jaar 25 procent meer dan in 2015, luidt de hoofdconclusie.
Hieronder is te zien dat vooral retailers meer zijn gaan uitgeven aan search (+36 procent):
Productadvertenties
Product Listing Ads (PLA’s), waarmee retailers kunnen komen bovendrijven in Google Shopping, hebben enorm aan belang gewonnen. De nominale bestedingen namen in heel 2016 met 99 procent toe, al liepen de groeipercentages gedurende het jaar wel terug. In het laatste kwartaal tekenden de productadvertenties voor 31 procent van alle zoekmachinemarketinguitgaven door Nederlandse retailers. Daarmee waren ze goed voor 46 procent van het betaalde zoekverkeer naar hun websites:
Smartphones versus tablets en desktops
PLA’s zijn niet beschikbaar voor adverteerders in reizen of financiën. Over alle branches heen zijn de search-uitgaven op smartphones bijna verdubbeld (plus 92 procent), die aan tablet-advertenties daalden met gemiddeld 3 procent. Desktop-advertenties plusten met 8 procent. Opvallend: van het Google search-budget vloeide in het laatste kwartaal 45 procent naar mobiele advertenties (smartphones en tablets), van de zoekmachinebestedingen bij Bing niet meer dan 8 procent.
Meer grafieken, onder andere over de ontwikkeling van ‘merknaamzoekwoorden en niet-merknaamzoekwoorden’ vindt u bij de collega’s van Marketingfacts.
Het hele rapport is kosteloos op te vragen op de sites van IAB Nederland en de DDMA.
Lees ook: 'Bijna helft betaald Google-verkeer via Shopping' (30 januari 2017)
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Nederlandse uitgaven aan Google Shopping verdubbeld
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.