Twinkle | Digital Commerce

‘Retailers spenderen bijna helft Google-budget aan Shopping’

2017-05-28
662358
  • [nieuws]
  • 0:58

Google Shopping wordt steeds belangrijker voor e-commerce bedrijven. Amerikaanse retailers dankten afgelopen kwartaal 48 procent van het betaalde Google-verkeer aan Product Listing Ads, waarmee ze boven kunnen komen drijven in de productzoekmachine.

De groei van PLA’s blijkt uit een studie van marketingbureau Merkle, dat veel grote Amerikaanse retailers als klant heeft. Zij besteedden afgelopen kwartaal 12 procent meer aan tekstadvertenties bij Google (‘gewone’ AdWords) en 30 procent meer aan productadvertenties. Daarmee groeide het betaalde verkeersaandeel van PLA’s tot bijna de helft.

Google boert goed
Alphabet, het moederbedrijf van Google, bracht afgelopen week zelf ook cijfers naar buiten. De advertentie-inkomsten in het afgelopen jaar namen met 17,8 procent toe tot 79,4 miljard dollar. Het leeuwendeel (69,7 miljard dollar) kwam van de eigen platformen, waaronder de zoekmachine en YouTube.

Lagere klikprijzen
In het afgelopen kwartaal genereerde Google 17,4 procent meer advertentieomzet, vergelijkbaar met het voornoemde jaargemiddelde. Daarbij hoort een bijna twee zeer grote betaalde klikgroei, van 36 procent; de gemiddelde klikprijs voor een Google-advertentie is behoorlijk gedaald, met 15 procent.
 
Lees ook: ‘Amazon adverteert in Google Shopping’ (2 januari 2017)