Twinkle | Digital Commerce

Ocado ziet winst stijgen, maar winkelmandjes krimpen

2017-05-28
180101
  • [nieuws]
  • 1:13

De jaarcijfers van Ocado schetsen een rooskleurig beeld: de winst van de Britse online supermarkt steeg het afgelopen boekjaar met 14,8 procent. Daarentegen besteedden Britten iets minder per bestelling: de winkelmandjes krompen met 2,7 procent.

Ocado kreeg er afgelopen jaar 14 procent meer klanten bij. Met een winst van 14,5 miljoen pond kan de online supermarkt terugkijken op een goed jaar, gezien de rode cijfers die Ocado's balans vóór 2015 presenteerde. De daling van het gemiddelde bonbedrag bleek ook al uit het vorige jaarrapport; een gevolg van de prijzenoorlog in de concurrentiestrijd tussen Britse supers.

Amazon
Ocado weerde zich in 2016 kranig tegen de concurrentie op de Britse boodschappenmarkt: Aldi en Lidl winnen er aan terrein, ook Amazon deed afgelopen jaar zijn intrede in Groot-Brittannië. De e-commerce gigant bundelde de krachten met supermarktketen Morissons, dat zijn logistieke netwerk eerder liet verzorgen door Ocado. In Londen en Hertfordshire stunt Amazon sinds november met bezorging van Morissons binnen het uur, waardoor de koers van Ocado destijds een gevoelige tik kreeg.

Robotarm
De online supermarkt houdt zich veel bezig met ontwikkeling van technologische snufjes om het bestel- en logistieke proces te optimaliseren. Zo maakt Ocado's klantcontactcentrum gebruik van artificial intelligence en machine learning. Vandaag maakte de online supermarkt bekend samen met de Technische Universiteit Berlijn bezig te zijn met het ontwikkelen van een speciale robotarm, die boodschappen pickt in Ocado's distributiecentra.