Twinkle | Digital Commerce

Sinterklaas brengt 35 procent meer omzet in het laatje

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:14

De online omzet van webwinkels in de sinterklaasperiode stijgt dit jaar met 35 procent ten opzichte van vorig jaar. Daarmee komt de opbrengst voor het eerst boven de 1 miljard euro uit, om precies te zijn op 1,26 miljard euro.

Dat meldt Thuiswinkel.org in een vandaag gepubliceerd definitief rapport, dat is opgesteld in samenwerking met PostNL. De cijfers volgen op de voorlopige publicatie medio november.

Weekomzet
In de vijf weken naar pakjesavond (1 november tot 5 december) stijgt de gemiddelde weekomzet van webwinkeliers met 29 procent naar 250 miljoen euro. In een ‘normale’ week ligt dit gemiddelde op 200 miljoen euro, haalt de belangenvereniging de Thuiswinkel Markt Monitor aan.

Smartphone verdubbeld
12 procent van de online aankopen wordt in de sinterklaasperiode via de smartphone gedaan. ‘Dit is bijna een verdubbeling van de 7 procent van vorig jaar’, laat Thuiswinkel.org-directeur Wijnand Jongen weten.

Records
Deze feestperiode worden er weer records verbroken door webwinkels en toeleveranciers, zo is de verwachting. Bol.com kondigde twee weken geleden aan de eerste Nederlandse en Belgische online retailer te worden die de mijlpaal van 1 miljard euro jaaromzet zou doorbreken, nog vóór het boekjaar gesloten was.

Storing bij Rabobank
Een storing bij de Rabobank zorgde deze week voor ophef in veel webwinkels. Door de fout konden klanten urenlang niet met iDeal of creditcard betalen in een online winkel.