Twinkle | Digital Commerce

‘25 procent meer weekomzet in aanloop naar pakjesavond’

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:01

Webwinkels zullen in de weken voor Sinterklaas 25 procent meer omzet boeken dan in een reguliere week. Door het aantrekkende consumentenvertrouwen en de populariteit van kopen via de smartphone overschrijdt de opbrengst die van vorig jaar met gemak.

Dat voorspellen Thuiswinkel.org en PostNL vooruitlopend op een gezamenlijk onderzoek over de feestmaanden november en december 2016. Deze cijfers worden in december gepubliceerd.

Ongeveer gelijk
Het percentage dat de goedheiligman bovenop de reguliere weekomzet doet is volgens de belangenvereniging ongeveer gelijk aan dat van vorig jaar. Toen kwam de omzet van sinterklaascadeaus uiteindelijk uit op 933 miljoen euro.

1 miljard euro
De 1 miljard euro-grens gaan we dit jaar ruim voorbij, zegt directeur Wijnand Jongen. De redenen hiervoor zijn het steeds populairder worden van online shoppen onder ouderen, de toename van online aankopen via de smartphone en het verder aantrekkende consumentenvertrouwen.

Minder uitgeven
Uit onderzoek van Q&A blijkt dat consumenten overall 2 procent minder zullen besteden aan sinterklaascadeaus dan in 2015. Maar omdat er steeds meer online wordt gewinkeld, mogen webwinkeliers dit jaar toch meer inkomsten verwachten.