Ondernemers zien hun omzet in de weken voor kerst toenemen met meer dan 50 procent. Dat blijkt uit onderzoek van Thuiswinkel.org en PostNL. De verwachte kerstinkopen overstijgen daarmee de 29 procent die Sinterklaas extra in het laatje bracht.
Als de verwachtingen inderdaad uitkomen, haalt de kerstman daarmee de Sint op internet wederom in, een race die al enkele jaren in het voordeel van kerst uitvalt. Online bestellen voor de feestdagen kan in sommige gevallen betekenen dat pakjes te laat aankomen; desondanks is het vertrouwen in webwinkelen voor Sinterklaas en kerstmis onmiskenbaar gegroeid.
Kerstboomverkoop
Een opvallende stijging is genoteerd in de kerstbomenverkoop. Waar veel mensen de kerstboom vroeger in levenden lijve wilden uitzoeken, zoeken anno 2016 steeds meer consumenten deze online uit en laten de boom thuisbezorgen.
Gezelschapsspellen en boeken
De meeste Sinterklazen kochten online gezelschapsspellen, boeken en 'gezinsartikelen', constateerde Thuiswinkel.org. Ook onder de kerstboom zijn dat populaire artikelen.
Duurdere kerstcadeaus
Met kerstmis geven we dit jaar naar verwachting ook meer uit per cadeau: er liggen meer smartphones, tablets, games, kleine huishoudelijke apparatuur en luxegoederen als parfums of drank onder de kerstboom dan in de zak van de Sint.
'Kerstman verslaat Sint opnieuw in online verkoop'
2016-12-12T10:12:00
2017-05-27
180101
De Kerstboom zelf online kopen, wist niet eens dat dat kon! Maar waarom ook niet, als ze hem thuisbezorgen, scheelt dat weer klooien met die boom in de auto. Of op de fiets, zoals ik dit jaar heb gedaan.
De verkoop van kerstbomen is inderdaad een verrassing. Aan de andere kant, het komt steeds vaker voorkomt dat producten online verkocht worden, waarvan we vroeger dachten dat je ze toch echt eerst met eigen ogen zou willen zien.