Dinsdag 12 januari 2016

1791 keer gelezenNu reageren

‘Vertrouwen in online groeit enorm ondanks te late cadeaus’

‘Vertrouwen in online groeit enorm ondanks te late cadeaus’

Zo’n 460 duizend online bestelde cadeaus bereikten de consument de afgelopen feestdagen niet op tijd. Dat is slechts een kleinere verbetering ten opzichte van december 2014 (475 duizend pakjes). Toch nam de tevredenheid van kopers in webwinkels sterk toe van 50 procent naar 88 procent.

Dat meldt Q&A Research and Consultancy op basis van zijn jaarlijkse onderzoek naar te laat geleverde pakjes in de feestmaanden.

Sinterklaas versus Kerst
Net als in 2013 en 2014 werd 5 procent van de online sinterklaasaankopen niet op tijd bezorgd. Een derde van deze cadeaus bestond uit speelgoed. Van de pakjes onder de kerstboom was 6 procent te laat, 1 procent minder dan een jaar geleden.

Later in de week
‘Kerstmis viel later in de week en dat was gunstig voor de internetwinkels’, vertelt Q&A-directeur Frank Quix aan de NOS. ‘De meeste bestellingen worden namelijk gedaan op zondag en maandag. Op donderdagavond was het Kerstavond, dus hadden de webwinkels een dagje langer om te bezorgen dan bij Kerst 2014.’

Meer tevreden shoppers
Ondanks de te laat geleverde pakketten zegt 88 procent van de shoppers tevreden te zijn met hun koopervaring in webwinkels gedurende de maanden november en december. Van de consumenten met een negatieve ervaring in een webshop  geeft slechts 4 procent aan zijn cadeaus de volgende keer weer in de fysieke winkel te kopen. In 2014 was dit nog 10 tot 12 procent, aldus Q&A.

Extra omzet
In de periode voor Kerstmis boekten online retailers bijna de helft meer weekomzet dan in andere weken in het jaar, becijferde Thuiswinkel.org al in december. Een stijging van 46 procent zorgde voor 207 miljoen euro extra inkomsten. Sinterklaas bracht 24 procent meer omzet in het laatje.

PostNL breekt record opnieuw
Net als eind 2014 noteerde PostNL een bezorgrecord in december. Op de drukste dag in zijn geschiedenis, 22 december, leverde het bedrijf 1,4 miljoen pakketten af bij consumenten. Dit is 30 procent meer dan de belangrijkste dag in 2014. 

 
 

0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Pakketverzending (Logistiek)
- Post- en pakketverzenders (Logistiek)



Geef nu als eerste een reactie op:
‘Vertrouwen in online groeit enorm ondanks te late cadeaus’

 









  Code (zie plaatje hierboven)

 E-mail mij de reacties


Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.