Twinkle | Digital Commerce

Welk stempel drukt Trump op e-commerce?

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 3:33

Het is duidelijk: Donald Trump gaat het Witte Huis in. Wat betekent dit voor e-commerce? Wordt zijn politiek beleid voelbaar voor Nederlandse en Europese webwinkels? Twinkle vroeg een drietal e-commerce deskundigen om hun verwachting.


Tekst: Bernadette van den Hooven

Amerika’s oordeel is gevallen: vanaf 20 januari 2017 mag Donald Trump zich president van de Verenigde Staten noemen. Tijdens de verkiezingscampagne vuurden Clinton en Trump vele beloftes, verwijten en voornemens af op hun publiek. In 2017 zal blijken welke beloftes daadwerkelijk standhouden met Trump aan het roer. Ook de consequenties die zijn vaarkoers meeneemt voor de internationale e-commerce, worden dan zichtbaar. Twinkle vroeg zich af welke prognoses er gesteld kunnen worden over de impact op e-commerce van de Amerikaanse verkiezingsuitslag. Cor Molenaar, Martijn Hos en Jesse Weltevreden geven hun visie.

Cor Molenaar: ‘Export opkrikken voor Amerikaanse werkgelegenheid’
De buitengewoon hoogleraar aan de Rotterdam School of Management (RSM), onderdeel van de Erasmus Universiteit, verwacht dat Trumps beleid een positieve invloed kan hebben op internationale handel en e-commerce. ‘Trump is een zakenman. Er moet geld gemaakt worden, ook in Amerika. Het exportcijfer in Amerika ligt momenteel erg laag, zeker in vergelijking tot de rest van de westerse wereld. Er verdwijnt ook veel arbeid naar China, iets waar Trump fel tegenstander van is. Te verwachten is dus dat hij de export in eigen land gaat stimuleren om de werkgelegenheid in Amerika op te krikken. Met de internetsector zijn veel banen gemoeid, dus zou het best mogelijk zijn dat Trump platformen als Uber en Airbnb gaat stimuleren, dat hij juist gaat inzetten op de ontwikkeling van internet. Hij heeft verklaard veel te willen investeren in infrastructuren; internet is ook een infrastructuur.’


Martijn Hos: ‘Polarisatie als voorland voor Europese verkiezingen’
Martijn Hos, directeur Beleid en belangen van Thuiswinkel.org: ‘Voor Nederlandse webwinkels is het bij de Amerikaanse verkiezingen van belang dat er een kandidaat gekozen wordt die wil investeren in innovatie, internationale betrekkingen en vrije handel tussen webwinkels over grenzen heen. Ik wil de kanttekening plaatsen dat de crossborder e-commerce met de VS helemaal niet zo groot is. Onze grote handelspartners zitten veel dichterbij. De enorme hype rondom de Amerikaanse verkiezingen is storend als je bedenkt dat weinig mensen weten wat er in mei en september volgend jaar gebeurt. Weet u het? Dan zijn respectievelijk de Franse en Duitse parlementsverkiezingen. Belangrijke politieke beslissingen die het klimaat van de e-commerce flink beïnvloeden, over bijvoorbeeld de interne markt, piracy en big data, worden dáár gemaakt. We gaan zien welk stempel Trump daarop drukt. In Amerika zijn duizenden lager opgeleiden hun baan kwijtgeraakt door de internationale handel, laten we hopen dat Trump daar verstandige oplossingen voor biedt en innovatie niet remt. Er wordt vaak simplistisch geroepen: een lege winkelstraat komt door webwinkels. Trump moet zien dat die geen bedreiging vormen, maar juist een mogelijkheid: er is een ander type banen nodig. De huidige trend van politieke polarisatie zet echter door, zoals onlangs de Brexit en nu de ‘America First’-mentaliteit die Trump vertegenwoordigt. Als dat het voorland betekent van de verkiezingen in Europa, krijgen we het als webwinkels nog zwaar.’

Jesse Weltevreden: ‘Beurzen, kapitaalmarkten en dollarkoers van invloed’
Jesse Weltevreden, professor of E-business bij de Hogeschool van Amsterdam en Research Director bij de Ecommerce Foundation: ‘Als je naar de uitspraken van Trump kijkt in de verkiezingscampagne, merk je dat hij zeer kritisch is over vrije handelsverdragen en erg protectionistisch is. Als zijn beloftes stand doen, gaat hij vooral de Amerikaanse economie beschermen en versterken. Dat kan ertoe leiden dat het voor Europese webwinkels lastiger wordt om in de VS te verkopen. Hij heeft flink over BTW-tarieven geklaagd, wellicht worden invoerrechten verhoogd. Tegelijkertijd is dat voor de meeste Europese webwinkels niet zo belangrijk, want de meeste omzet wordt uit Europa gehaald. De indirecte effecten van Trumps beleid kunnen wel heel belangrijk worden: de invloed die hij heeft op de beurzen en kapitaalmarkten zijn wereldwijd voelbaar. Als het consumentenvertrouwen in Europa onder druk komt te staan, houden consumenten hun hand op de knip en gaan ze daardoor mogelijk minder bij Europese webwinkels kopen. Trumps beslissingen kunnen er ook voor zorgen dat de dollar verslechtert ten opzichte van de euro, dan wordt het voor Europese consumenten aantrekkelijker om in Amerikaanse webshops inkopen te doen. Ik denk niet dat de VS en China het elkaar onder Trump erg lastig gaan maken, daarvoor zijn de wederzijdse belangen veel te groot, ze hebben elkaar economisch in de tang. Het is ook onwaarschijnlijk dat grote Chinese e-commercebedrijven als Alibaba de VS links laten liggen en zich in plaats daarvan louter op Europa richten.’