Door een grote storing bij de Rabobank was het voor klanten gisterenavond urenlang niet mogelijk om een iDeal-betaling te voltooien in webwinkels. De fout kwam op een cruciaal moment; veel consumenten doen momenteel hun feestaankopen online.
Op Twitter verschenen rond 17:30 uur de eerste meldingen over de storing. Rond elf uur ’s avonds waren de problemen opgelost, publiceerde Rabobank zelf op het social medium. Op een universeel dashboard voor iDeal is te zien dat de beschikbaarheid van de betaalmethode om 17:10 uur instortte, maar om 21:50 uur weer volledig was:
Drukste periode
Veel Rabobank-klanten winkelen momenteel online voor bijvoorbeeld de laatste sinterklaasaankopen of alvast voor de kerstdagen. Daarmee is dit de drukste periode van het jaar voor webwinkeliers. Naast een storing in de iDeal-betalingen was ook online afrekenen met de creditcard van de bank niet mogelijk.
Lat hoger
Nederlandse banken moeten de lat hoger leggen om storingen van iDeal te voorkomen, bepleitten Thuiswinkel.org en Detailhandel Nederland vorig jaar. Uiterlijk begin 2017 zou iDeal storingsvrij moeten zijn. De belangenorganisaties dachten destijds dat dit haalbaar zou kunnen zijn als banken beter samenwerken en van elkaars fouten leren.
Schandalig!! Dit kost webwinkeliers miljoenen!!!
Echt top drukte door dit bij ons op klantenservice gisteren. En dat op het drukste moment van het jaar....echt heel vervelend. Klanten snappen ook niet dat het een probleem van de Rabobank is.