Twinkle | Digital Commerce

‘Storingvrij iDeal is binnen twee jaar haalbaar’

2017-10-05
180101
  • 1:55

Nederlandse banken moeten de lat hoger leggen om storingen van iDeal te voorkomen. Daar pleiten Thuiswinkel.org en Detailhandel Nederland voor in aanloop naar een overleg in de Tweede Kamer. Binnen twee jaar moet iDeal storingsvrij zijn.

Jaarlijks ondervinden Nederlanders gemiddeld anderhalve dag hinder bij het gebruik van iDeal. De beschikbaarheid van het online betaalmiddel ligt hiermee een stuk lager dan andere nutsvoorzieningen, schrijven de belangenverenigingen vandaag in een gezamenlijke verklaring.

Storingsvrij
Dit moet anders, vinden Thuiswinkel.org en Detailhandel Nederland. In twee jaar storingsvrij, is het streven. Dit is volgens de belangenorganisaties haalbaar als banken beter samenwerken en van elkaars fouten leren. De Nederlandsche Bank (DNB) dient er de komende jaren op toe te zien dat de bancaire sector maatregelen neemt om volledige beschikbaarheid van iDeal te kunnen realiseren.

Vertrouwen
’Beschikbaarheid van iDeal is cruciaal voor consumenten en de hele retailsector’, zegt Paul Alfing van Thuiswinkel.org. 'Storingen schaden het vertrouwen in het Nederlandse betalingsverkeer. IDeal moet goed functioneren en het online winkelen non-stop faciliteren. Het marktaandeel van iDeal in Nederland en de invloed op online winkelen is te groot om storingen te accepteren.'

Populairste betaalmiddel
IDeal is met afstand de meest gebruikte online betaalmethode in Nederland, leren de eerste cijfers uit de binnenkort te verschijnen eCommerce Payment Monitor. Meer dan de helft van de online aankopen in Nederland (54 procent) in 2014 werd afgerekend met iDeal.

Techniek en communicatie
De afgelopen paar jaar hebben de aangesloten banken infrastructurele verbeteringen doorgevoerd om de beschikbaarheid van iDeal te vergroten. Binnenkort moet een publieke storingspagina live gaan om de communicatie te verbeteren; webshops en webshoppers krijgen er inzage in de beschikbaarheid van iDeal bij de verschillende banken.

Ontvlechting
De ‘ontvlechting van systemen’ heeft resultaat opgeleverd, vertelde Max Geerling van Betaalvereniging Nederland afgelopen november in Twinkle. ‘De media geven misschien een ander beeld, maar we zitten tegenwoordig minder vaak onder de norm.' Hieronder is te zien dat de beschikbaarheid van iDeal de laatste maanden niet of nauwelijks verder is verbeterd:

Norm omhoog
De banken hebben afgesproken dat iDeal op primetime (7.00 uur tot 1.00 uur) 99,0 procent van de tijd beschikbaar moet zijn voor Nederlandse webshoppers, daarbuiten 93,5 procent. Thuiswinkel.org, dat al eerder pleitte voor 100 procent beschikbaarheid van iDeal, en Detailhandel Nederland willen nu dus dat de norm omhoog gaat.

Lees ook: Straks ook iDeal-betaling afronden met Touch ID (10 maart 2015)