Twinkle | Digital Commerce

Wie heeft de tablet vermoord?

2017-05-26
180101
  • 2:13

Tablets are dead’, kopte TechCrunch eerder dit jaar in een artikel over het Mobile World Congres. Ik moest eraan denken toen ik deze week een interessante infographic tegenkwam over het gebruik van devices bij online aankopen.

Daaruit bleek dat in de technologisch voorlopende landen, Korea en Japan voorop, consumenten inmiddels net zo vaak de smartphone als de pc gebruiken voor hun online aankopen. Minimaal net zo opzienbarend was dat het gebruik van tablets voor online winkelen in deze landen bijna tot het nulpunt bleek gedaald.

Reden genoeg om terug te gaan naar die nogal boude bewering van Techcrunch in februari: Tablets are dead. Aanleiding: in de vier wervelende congresdagen in Barcelona (MWG), waarin de leidende tech-bedrijven ter wereld hun laatste technologische snufjes tonen, was er weinig tot geen nieuws over tablets. Vandaar die conclusie: een technologie waarin niet meer geïnvesteerd wordt, mag als dood worden beschouwd.

Die oude doet het nog, best wel
De uitspraak krijgt een extra dimensie als je kijkt naar de cijfers: al vier kwartalen op rij krimpen de verkopen van tablets. Bij Apple is deze dalende trend zelfs al twee jaar gaande, sinds 2014. Grotere, kleinere of dunnere iPads, nieuwe kleurtjes, of minimale verbeteringen in schermresolutie kunnen consumenten niet verleiden om de nieuwste iPad aan te schaffen. Want: die oude doet het toch best nog wel? Nou ja, een beetje dan. Want de tablet wordt binnen het gezin vooral gebruikt voor YouTube en voor spelletjes. Wil je iets meer, bijvoorbeeld uitgebreid producten zoeken, een hotel of een vlucht boeken, dan pak je toch eerder het nieuwste en dus snelste apparaat in huis: je smartphone.

De vervangingscyclus van smartphones is immers de helft korter dan die van Ttablets. Redenen: ten eerste ‘krijgt’ een groot deel van de consumenten een smartphone van hun werkgever of van hun telecomprovider (bij aanschaf van een nieuw telecomcontract). Ten tweede wordt de smartphone intensiever gebruikt doordat de consument deze de hele dag bij zich heeft, en heeft hij daarvoor meer relevantie voor de consument, waardoor deze budgettair prioriteit geeft aan een nieuw iPhone boven een nieuwe iPad.

Whodunnit
Moordzaak opgelost: the smartphone did it. Is dit het einde van deze ‘whodunnit’, of volgt er nog een epiloog? Uiteraard, want de vraag welke relevantie dit voor u als e-commerce professional heeft is nog niet aan de orde geweest.

Met alle ontwikkelingen die op u afkomen, en een constante druk op uw ontwikkelteam, is het voor velen van u lastig projecten te prioriteren. Het moet fijn voor u zijn om in ieder geval 1 project te kunnen deprioriteren: tablets worden stilaan irrelevant voor e-commerce, specifieke uitzonderingen daargelaten. Op uw prioriteitenlijstje kunt de ‘iPad-app’ dan ook gerust parkeren in het rechterrijtje, naast Windows Mobile en Blackberry.