Twinkle | Digital Commerce

Target komt terug op Amazon-blokkade

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:11

Met de verkoop van Amazon Kindle-readers op Target.com lijkt Target de strijdbijl met zijn grootste concurrent te hebben begraven. Vier jaar lang werden de e-readers uit het assortiment gemeden om verdere groei van Amazon tegen te gaan.

‘In 2012 dacht Target, “oh my goodness, we moeten de concurrent die onze lunch opeet in de gaten houden”, maar nu gaat het om het gemak waarop consumenten bij verschillende retailers kunnen winkelen, dus is er geen sprake meer van een voordeel als zij de e-reader niet verkopen’, verklaart analist Amy Koo de nieuwe strategie aan Star Tribune.

Toegangspoort naar Amazon
Target geeft zelf geen duidelijke reden op voor zijn switch. Het bedrijf was in 2010 de eerste retailer die Kindles ook zijn fysieke winkel verkocht. In 2012 werden alle e-readers uit de schappen gehaald, zowel offline als online. De apparaten zouden ‘de toegangspoort naar Amazon’s content en website’ zijn.

Meeliften
Aangezien veel Target-klanten ook Amazon Prime-lid zijn, heeft het voor Target weinig zin om de strijd nog langer op deze - ontwijkende - manier aan te gaan, aldus analisten. Het bedrijf ziet nu in dat het beter mee kan liften op Amazon’s populariteit en de e-readers bijvoorbeeld aan niet-Prime-leden te verkopen. De 1.800 fysieke vestigingen van Target worden dan ook vanaf oktober weer voorzien van Kindle e-readers.