Terwijl retailketens als MS Mode omvallen, draaien de fysieke winkels van Coolblue uitstekend. De zeven winkels (vijf in Nederland en twee in België) doen het zelfs beter dan de webwinkel.
Dat zei ceo Pieter Zwart afgelopen zaterdag in een interview op BNR Nieuwsradio. Volgens de medeoprichter van de elektronicaverkoper zit de crux in de andere rol die de winkels van Coolblue vervullen in vergelijking met andere retailers. ‘We hebben vooral een hele goede website en als verlengstuk daarvan hebben we ook nog eens een hele mooie winkel.’
Klinkende cijfers
Coolblue telt inmiddels 1.800 medewerkers en behaalde in 2015 een omzet van 555 miljoen euro. Het bedrijf groeide vorig jaar met 54 procent en behaalde een winst van ruim drie miljoen euro. Voor dit jaar verwacht Zwart een iets sterkere groei: ‘De eerste helft van dit jaar lag deze op iets meer dan zestig procent.’ Klinkende cijfers die gepaard gaan met een nuchtere visie. ‘Veel webwinkels kiezen er nu bewust voor om heel hard te groeien’, aldus Zwart. ‘Niks is zo inefficiënt als heel hard groeien. Dan moet je heel snel heel veel mensen aannemen en je hebt heel snel nieuwe kantoren, nieuwe magazijnen en nieuwe computersystemen nodig. En de kost gaat voor de baat.’
België
Inmiddels komen tientallen procenten van de omzet uit België. Voor een verdere internationalisering kijkt Coolblue naar landen die lijken op Nederland. Zwart noemde Scandinavië en merkte over Duitsland op dat in dit land, gezien het inwonersaantal en de geografie, een supersnelle levering niet zomaar gerealiseerd kan worden.
CoolblueBezorgt
De achtste fysieke winkel wordt ‘misschien wel binnen een paar weken’ geopend in België, aldus de ceo, die verwacht dat binnen een jaar de omzetgrens van 1 miljard wordt behaald. In juni maakte hij zijn wens kenbaar om bij onze zuiderburen te starten met CoolblueBezorgt. Deze uitbreiding staat hoog op de agenda.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Fysieke winkels Coolblue groeien sneller dan webshop
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.