Twinkle | Digital Commerce

‘Jumbo over vijf jaar online marktleider’

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:46

Door de fusie met Delhaize lijkt Albert Heijn een onoverbrugbare voorsprong te nemen op de boodschappenmarkt. ‘Wij zijn niet de grootste, maar wel de beste’, reageert Jumbo’s Frits van Eerd. Volgens de directeur is Jumbo over vijf jaar wel de grootste online.

Dat zegt Van Eerd in een interview met de Volkskrant (Blendle), zonder nader te specificeren hoe de online inhaalslag wordt gemaakt.

Vijfjarenplannen
Jumbo, al eigenaar geworden van La Place, blijft in ieder geval op overnamepad. 'In onze vijfjarenplannen komen zeker overnames voor, maar welke keten dat is? Geen idee. En eerlijk gezegd maakt mij dat ook niet zo gek veel uit’, zegt Van Eerd in de krant. ‘Als wij een keten overnemen, doen we dat niet vanwege de formule, maar puur en alleen vanwege de locaties. Verder zijn wij over vijf jaar online marktleider, wil ik in iedere provincie een foodmarkt hebben en zal je ook steeds meer La Place gaan zien. Zowel in de binnensteden, als in de supermarkten.'

Albert Heijn en Jumbo
EFMI Business School stelde begin dit jaar dat alleen Albert Heijn en Jumbo in 2025 een renderende online business kunnen voeren. Als het meezit. De concurrentie beschikt niet over de vereiste schaal om online klanten voor zich te winnen.

Franchisers
Tegen die tijd is Jumbo marktleider Albert Heijn al lang online voorbijgestreefd, aldus Van Eerd. Op dit moment is de webomzet van het familiebedrijf nog maar een fractie van die van de Zaanse grootgrutter. De keten, die pas anderhalf jaar online verkoopt, investeert fors op het digitale vlak en weet zich verzekerd van de medewerking van franchisers. Zij zijn het die boodschappenorders desgewenst bezorgen bij de klant, die ook terecht kan bij inmiddels honderden afhaalpunten.

Online only en maaltijdboxen
Jumbo ziet toekomst in uitbreiding van het online only assortiment. De keten is al sinds de zomer van vorig jaar bezig met maaltijdboxen, maar die zijn nog niet op de markt gekomen.

Lees ook: