Twinkle | Digital Commerce

‘Bol.com zorgt voor helft online omzet Ahold’

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:11

Bol.com tekende vorig jaar voor de helft van de online consumentenomzet van moederbedrijf Ahold. Dat meldde ceo Dick Boer vanmiddag in zijn presentatie tijdens de aandeelhoudersvergadering. Dit komt neer op 900 miljoen euro.

Boer sprak in deze laatste aandeelhoudersvergadering zonder fusiepartner Delhaize vooral over de geschiedenis van Albert Heijn als supermarktbedrijf. Daarnaast benoemde hij kort de digitale resultaten over het afgelopen boekjaar:

‘[….] Ik refereerde al aan de sterke groei in online. Onze investeringen in de afgelopen jaren betaalden zich uit in een online consumentenomzet van 1,8 miljard euro. Bol.com was goed voor de helft hiervan, na een uitstekende decembermaand waarin alle records werden gebroken. Op het piekmoment voor Kerst kwamen er 11 orders per seconde binnen. Ook Peapod en AH.nl waren toonaangevend, in online food.’

Omzet van externe verkopers
De genoemde online consumentenomzet is inclusief externe verkopers op Bol.com, zo werd in januari al duidelijk uit Ahold’s eerdere cijfers. Margaret Versteden, marketingdirecteur van Ahold-dochter Bol.com, liet op de Webwinkel Vakdagen weten dat de omzet van externe verkopers (meer dan 100 miljoen euro in 2014) afgelopen jaar bijna is verdubbeld. Uitgaande van 200 miljoen euro kwam zo’n 22 procent van Bol.com’s omzet  in 2015 van externe verkopers ('Plaza-omzet').

Lees ook: