Bol.com tekende vorig jaar voor de helft van de online consumentenomzet van moederbedrijf Ahold. Dat meldde ceo Dick Boer vanmiddag in zijn presentatie tijdens de aandeelhoudersvergadering. Dit komt neer op 900 miljoen euro.
Boer sprak in deze laatste aandeelhoudersvergadering zonder fusiepartner Delhaize vooral over de geschiedenis van Albert Heijn als supermarktbedrijf. Daarnaast benoemde hij kort de digitale resultaten over het afgelopen boekjaar:
‘[….] Ik refereerde al aan de sterke groei in online. Onze investeringen in de afgelopen jaren betaalden zich uit in een online consumentenomzet van 1,8 miljard euro. Bol.com was goed voor de helft hiervan, na een uitstekende decembermaand waarin alle records werden gebroken. Op het piekmoment voor Kerst kwamen er 11 orders per seconde binnen. Ook Peapod en AH.nl waren toonaangevend, in online food.’
Omzet van externe verkopers
De genoemde online consumentenomzet is inclusief externe verkopers op Bol.com, zo werd in januari al duidelijk uit Ahold’s eerdere cijfers. Margaret Versteden, marketingdirecteur van Ahold-dochter Bol.com, liet op de Webwinkel Vakdagen weten dat de omzet van externe verkopers (meer dan 100 miljoen euro in 2014) afgelopen jaar bijna is verdubbeld. Uitgaande van 200 miljoen euro kwam zo’n 22 procent van Bol.com’s omzet in 2015 van externe verkopers ('Plaza-omzet').
Lees ook:
- Ahold in top 50 ’s werelds grootste e-tailers (23 februari 2016)
- Hanneke Faber leidt e-commerce Ahold Delhaize (16 november 2015)
Jammer dat er nauwelijks kritisch naar bol.com wordt gekeken door de journalistiek.
Bol.com is een wolf in schaapskleding die zegt een partner te willen zijn van winkelier en webshop.
De werkelijkheid van wat Bol pretendeert licht anders en is dat zij proberen zoveel mogelijk winkels via hun platform te laten verkopen. De winkels en webshops worden afhankelijk doordat zij gewend raken aan meer afzet. Bol.com heeft vervolgens de touwtje volledig in handen en kan op elk moment het toch al hoge percentage wat moet worden afgedragen verder verhogen.
Met de statistieken die zij vervolgens in handen hebben kunnen zij precies zien welke producten goed verkopen en gaan deze vervolgens zelf verkopen.
Bol.com kopieert de truc die Amazon al enkele jaren geleden bijvoorbeeld in Duitsland heeft ingevoerd.
Uiteindelijk worden de kosten voor 'bondgenoten' (winkels/webshops) zo hoog gemaakt dat zij met een hogere prijs moeten werken waardoor zij duurder zijn dan Bol.com die inmiddels zelf verkoopt.
De winkels en webshops die via bol.com verkopen graven hun eigen graf. Dit zal echter pas over enkele jaren zichtbaar worden zoals dit nu al zichtbaar is in Duitsland. (Diverse documantaires op zdf laten een ontluisterend beeld zien) Uiteindelijk wint het grote bedrijf en niet de kleine spelers, die kunnen vervangen worden.
Toch nog altijd nauwelijks een kritisch geluid van uit de journalistiek.
'De winkel van ons allemaal' is marketingtechnisch goed gevonden. De waarheid ligt echt anders. Bol.com is een bedrijf en geen liefdadigheidsinstelling. Uiteindelijk profiteren alleen Bol.com en de aandeelhouders.
Wat Bol.com doet is meesterlijk! Je verhaal klopt en als je daar niet van gedient bent dan moet je je niet aansluiten bij Bol.com, zo simpel is dat!
@Frederic: Afhankelijkheid is nooit goed, noch van platforms als Amaozn, eBay of Bol.com, noch van Social Media pages waar je je producten promoot. Toch sluit dat een opportunistische samenwerking van de retailer met die platforms niet uit. Wanneer het nu extra waarde oplevert zou ik zeker gebruik maken van die platforms. Maar, blijf ook investeren in je eigen webwinkel want uiteindelijk liggen daar de lange termijn kansen. Ik ben ook niet zo bang van marktdominantie van grote partijen. De wal keert meestal het schip, kijk maar naar de grote partijen in de offline markten, daar is groot ook niet altijd een zegen gebleken.
@Frederic. Als één van de twee geselecteerde partners van Bol.com faciliteren wij zakelijke verkopers bij het het koppelen van hun interne systemen met Bol.com. En met succes, want intussen bedienen we bijna de helft van alle geautomatiseerde zakelijke verkopers van Bol.com.
Uit de enquetes die wij als semi-neutrale partij naar onze klanten doen over Bol.com, komt in de regel een positief verhaal naar voren. Is een klant negatief over Bol.com, dan nemen we altijd de moeite om het verhaal verder te onderzoeken en waar nodig te escaleren naar Bol.com. Mede dankzij onze inzet zijn er in de afgelopen jaren al de nodige technische, commerciele en strategische hobbels geslecht. En met resultaat: we zien de tevredenheid onder onze zakelijke verkopers alsmaar verbeteren, terwijl ook de gemiddelde marges aan het stijgen zijn.
Natuurlijk is er ook een 'maar' aan het hele verhaal. De groten worden groter, de kleintjes worden kleiner. Daar kun je wat van vinden, maar het is niets nieuws. Het is van alle dag zelfs: ik neem aan dat ook jij je boodschappen intussen bij de supermarkt haalt en niet afzonderlijk naar de de bakker, de groenteboer, de visboer, de slager en de drogist gaat om alles bij elkaar te sprokkelen.
Met dit voorbeeld in het achterhoofd zie je direct dat er nog steeds bestaansrecht is voor een specialist. Want ondanks het feit dat Nederland ruim 4.000 supermarkten kent, zijn er ook nog steeds bakkers, slagers, etc waar consumenten naartoe gaan voor dat ene speciale broodje of visje. Voor de specialist is er dus echt bestaansrecht, maar dan moet je wel ook echt die specialist zijn.
De vraag is of de gemiddelde Nederlandse webshop dat wel is. Met alle respect: ik denk van niet. Als wij aan prospects vragen wat hun USP's zijn, komen ze altijd terug met dooddoeners als 'snelle levering', 'alles op voorraad' en '14 dagen zichttermijn'. Sorry, maar dan red je het gewoon niet meer. Dan eindig je inderdaad als de V&D, die zonder enig onderscheidend vermogen het nog best wel lang kon volhouden, maar die niemand mist.
En is dat erg? Natuurlijk is dat erg voor de desbetreffende webwinkelier, maar het is wel inherent aan de keuze die hij of zij gemaakt heeft. Is het erg voor de markt? Nee: de online markt polariseert ook sterk en daarbij is simpelweg straks geen plaats meer voor halfbakken webshops. Net zoals er geen plaats meer is voor het bakkertje met z'n droge brood.