3SI trekt de stekker uit al zijn webwinkels. De Franse dochter van de Otto Group wil zich voortaan concentreren op zijn e-commerce dienstverlening en zet zijn webshops daarom in de etalage.
Afgelopen zomer deed 3SI al drie webwinkels van de hand, te weten kledingshop Blancheporte, modewebwinkel Venca en textielshop Becquet. Nu gaan ook Unigro (België), 3Pagen (Duitsland en Oostenrijk), Cemod (Tsjechië) en Cogemag-Excédence (Frankrijk) over de toonbank.
3Suisses
Daarnaast krijgt 3Suisses Frankrijk 'een nieuwe structuur', met veertig medewerkers (nu zijn dit 147 werknemers). 3SI sloot de Nederlandse webwinkel van dit merk al enige jaren geleden. Volgens het bedrijf zal de Belgische tak aanhaken op deze nieuwe structuur. In Franse media spreekt 3SI van een mogelijke verkoop van zijn belangrijkste retailkanaal.
Blanco starten
De Otto-dochter wil ‘blanco’ starten en zich richten op e-commerce dienstverlening via pakketdienst Mondial Relay en fulfilmentbedrijf Dispeol. Die bedrijven werden een aantal jaar geleden opgericht met de ambitie om Franse, Belgische en Duitse online retailers vanuit Noord-Frankrijk te ontzorgen op het gebied van opslag en e-fulfilment.
3SI
Het gaat al jaren niet goed met 3SI. In 2015 boekte het bedrijf een omzet van 120 miljoen euro, met een verlies van 60 miljoen euro. Sinds 2009 verloren zo’n duizend mensen hun baan door reorganisaties.
Je richten op teveel webshops is nooit een goede zaak. Teveel versnippering, teveel tijd en aandacht aan teveel labels. Online Marketing is vooral een zaak van Time Management. Die schaarse middelen aan tijd en geld kun je veel beter richten op een beperkt aantal labels, zeker wanneer er veel overlap tussen zit. Begrijpelijke zet dus van 3SI. Waarom trouwens geen 3Suisses in Nederland? Toch een mooie naam en ook dat scheelt in vesrnippering, beter met 1 webshop\label in diverse landen dan voor elk land een aparte shop.