Twinkle | Digital Commerce

PostNL bezorgde 10 procent meer pakjes in 2015

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:33

PostNL bezorgde afgelopen jaar 9,6 procent meer pakjes dan in 2014. In het laatste kwartaal groeide het pakketvolume nog harder, met 13,9 procent. ‘Voor 2016 zijn we goed gepositioneerd om verder te profiteren van de groeiende e-commerce markt.’

Dat laat ceo Herna Verhagen optekenen in een cijferbericht van PostNL. Bij de genoemde pakketvolumestijging van afgelopen jaar hoort 7 procent meer omzet. Het volume aan brievenbuspost daalde in dezelfde periode met 11 procent, de bijbehorende omzet met 4 procent.

Pakjes versus brieven
De omzet uit pakjes (917 miljoen euro) is inmiddels bijna half zo groot als die uit brievenbuspost (1.961 miljoen euro). Brieven zijn nog altijd veel belangrijker voor de inkomsten van PostNL, maar de groei komt van pakketten. Het bedrijf verwacht dat de omzet in dit segment met ‘high single digits’ blijft groeien in 2016, waarbij Verhagen wijst op ‘de focus op innovatieve en marktgerichte oplossingen’ in e-commerce.

Stabiele omzet, minder winst
PostNL’s totale omzet in het afgelopen jaar kwam uit op 3.461 miljoen euro, 4 miljoen euro minder het jaar ervoor. De winst kelderde van 226 miljoen euro in 2014 tot 149 miljoen euro in 2015. Het bedrijf relateert de daling onder meer aan gemaakte kosten voor het afstoten van de Britse tak en aan stijgende pensioenkosten.

Vertrek Yme Pasma
Voor het weekend werd bekend dat Yme Pasma vertrekt als directeur pakketten Benelux bij PostNL. Een verschil van mening over de aanpak van zelfstandige pakketchauffeurs zou daaraan ten grondslag liggen, aldus De Telegraaf. Het bedrijf zelf ontkent dat sprake is van een conflictsituatie.

Collect & Deliver
PostNL krijgt er binnenkort een concurrent op de Nederlandse pakketmarkt bij: Collect & Deliver, opgericht door voormalig pakketchauffeurs van onder andere PostNL. Het platform, waarop meerdere vervoerders zich kunnen aansluiten, moet op 1 mei in gebruik zijn.