De online consumentenbestedingen in Nederland nemen nog altijd flink toe, maar met 14 procent was de groei in het afgelopen kwartaal niet zo sterk als eerder dit jaar. Dat blijkt uit de zojuist verschenen Thuiswinkel Markt Monitor.
Het kwartaalonderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland wordt in opdracht van Thuiswinkel.org en met sponsorgeld van PostNL uitgevoerd door GfK.
Zeshonderdduizend nieuwe webshoppers
In juli, augustus en september gaven 10,6 miljoen Nederlandse consumenten in totaal voor 3,40 miljard euro uit aan producten en diensten online. Dat is 14 procent meer dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Het aantal kopers groeide in een jaar tijd met 6 procent, wat neerkomt op ongeveer zeshonderdduizend nieuwe webshoppers. De groei komt echter primair doordat consumenten steeds vaker bestellen (15 procent meer online aankopen).
Mobiel
Mobiele apparaten winnen langzaam maar zeker terrein, is hieronder te zien. Toch wordt nog altijd ruim driekwart van de online aankopen gedaan op laptops en desktops:
17 procent groei over negen maanden
Als gezegd bleef de online bestedingsgroei in het afgelopen kwartaal achter bij de groei in het eerste (plus 16 procent) en zeker het tweede kwartaal (plus 21 procent). In de eerste negen maanden van 2015 gaven Nederlandse consumenten in totaal 11,35 miljard euro uit online, 16,9 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Ze smeerden dat bedrag uit over meer dan 100 miljoen aankopen:
De online bestedingen aan producten (plus 19,5 procent van januari tot en met september) groeiden harder dan die aan diensten (plus 14,3 procent) tot nu toe dit jaar.
CBS
Het CBS publiceerde afgelopen vrijdag cijfers over de Nederlandse detailhandelsverkopen (pdf) in het derde kwartaal. Het bureau meldde dat de online verkopen 18 procent hoger lagen dan vorig jaar in de zomermaanden. Vooral de ‘multi-channelers’, winkeliers voor wie e-commerce een nevenactiviteit is, boerden goed online. Hun webomzet steeg in het derde kwartaal met 24 procent, die van pure internetverkopers met 14 procent.
Onderstaande tabel brengt ook de omzetontwikkeling in eerdere kwartalen in beeld. Uit de CBS-rapportage (NB: andere definities) blijkt net als uit de Thuiswinkel Markt Monitor dat de online groei in het derde kwartaal lager was dan in het eerste en tweede kwartaal van dit jaar.
Op zich logisch dat de procentuele groei in de loop der tijd afneemt, de massa waarop de groei wordt berekend wordt steeds groter en dan zijn hoge double-digit groeipercentages niet meer zo opportuun. Dat kan ook een reden zijn voor de relatief flinke groeispurt van de Multi-Channelers die online een achterstand hebben ten opzichte van pure players. Niettemin is de groei overal nog fors.