Woensdag 18 maart 2015

4480 keer gelezen2 x gereageerd

Prijsvergelijker voor supermarkten heeft geen winstoogmerk

Prijsvergelijker voor supermarkten heeft geen winstoogmerk

Jan Meurs, grondlegger van Jumbo, bouwt aan een prijsvergelijkingssite en app voor dagelijkse boodschappen. De ondernemer heeft daartoe de Fair Sharing Foundation opgericht. ‘Het leven is duur. Te duur. Dat gaan wij samen veranderen’, belooft Meurs op Fairsharing.nl

Meurs heeft de website eind gisterenmiddag ‘in allerijl’ in de lucht gebracht, schrijft het Brabants Dagblad, na de ‘hype’ die ontstond rond zijn nieuwe initiatief. Verschillende media schreven al over zijn voornemen om een prijsvergelijker voor boodschappen te lanceren. Overigens was het Meurs zelf die de speculaties voedde, door steeds meer van zijn plannen prijs te geven op Facebook.

Zonder winstoogmerk
Volgens Meurs schreeuwen supermarkten met ‘alle aanbiedingen in hun folders, advertenties en schappen’ dat ze de goedkoopste zijn. Terwijl dat zeker niet zo hoeft te zijn. ‘Daarom is er gelukkig nu de Fair Sharing Foundation: een stichting zonder winstoogmerk waar iedere klant wijzer van wordt’, is op de site te lezen. ‘Voortaan weet je precies waar Abraham de goedkoopste mosterd (plus alle andere artikelen) haalt, waardoor we straks met z’n allen in Nederland per jaar minstens zo’n 5 miljard euro besparen!’

Prijzencheckers
Jan Meurs is de grondlegger van Jumbo – in 1979 opende hij de eerste winkel onder die naam – en van Lekker & Laag, supermarktformules die hij verkocht. De laatste tijd was hij oner andere actief als horecaondernemer in Tilburg. Hij zoekt nog naar ‘prijzenchekers’ die supermarkten afgrazen om actuele artikelprijzen te kunnen communiceren. Of deze mensen op termijn zullen worden ingezet als personal shoppers à la Instacart is onduidelijk, net als het antwoord op de vraag hoe Meurs een en ander financiert.

Site en app
De prijsvergelijkingen van de Fair Sharing Foundation moeten straks zowel op een site als via een mobiele app beschikbaar komen, zodat klanten ook op de vloer van de supermarkt nog tot een andere aankoopbeslissing kunnen komen. De supermarktketens zijn niet blij met Meurs’ initiatief, laat de ondernemer weten aan Omroep Brabant: ‘Ik heb aan enkele supermarkten gevraagd of ze hieraan mee willen werken, maar niemand wilde.’

Supermarktbestedingen in Nederland
Meurs, zojuist niet bereikbaar voor commentaar, claimt dus dat zijn vergelijker Nederlandse consumenten een jaarlijkse besparing van 5 miljard euro kan opleveren. De totale Nederlandse supermarktbestedingen liggen rond de 35 miljard euro op jaarbasis. Vorig voorjaar werd 2,1 procent online besteed, bleek uit een rapport van Deloitte. Het aandeel lag drie keer hoger dan een jaar eerder.

 
 

0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Mobiele marketing (Marketing)



Er is op dit moment 2 keer gereageerd op:
Prijsvergelijker voor supermarkten heeft geen winstoogmerk
 
  1. Ton op donderdag 19 maart, 2015 om 09:00
    www.delenzenvergelijker.nl

    Het idee is super! Maar ik vraag me af hoe hij alle prijzen van de producten up-to-date in het systeem gaat krijgen (en gaat houden). Van de supermarkten die een online-webshop hebben zijn de prijzen wel te krijgen (mits de online prijzen hetzelfde zijn als in de winkel). Maar van de supermarkten die (nog) geen online winkel hebben? Ik ben benieuwd hoe ver Jan Meurs gaat komen!

  2. Marco op donderdag 19 maart, 2015 om 12:29
    http://www.vapzo.nl

    Nou Jan als je nog geen keuze hebt gemaakt voor een software oplossing dan kunnen wij wellicht wat voor je betekenen. Wij zijn developers die een importsysteem en zoeksysteem kunnen leveren dat snel is en veel prijzen kan vergelijken. Voor VapZo vergelijken wij meer dan 5 miljoen prijzen die dagelijks worden geupdate. 


Laat een reactie achter:
 









  Code (zie plaatje hierboven)



Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.