Amazon heeft een mooi derde kwartaal gedraaid waarin externe merchants een steeds groter aandeel krijgen. De pure player boekte 79 miljoen dollar winst, een forse 'meevaller' in vergelijking met de 437 miljoen dollar verlies in dezelfde periode vorig jaar.
Amazon’s omzet kwam in het derde kwartaal, dat eindigde op 30 september, uit op 25,4 miljard dollar. Dit is een groei van 23 procent ten opzichte van de 20,6 miljard dollar omzet die het bedrijf in deze periode in 2014 boekte. Daarbij noteert de Amerikaanse e-commerce gigant voor het tweede kwartaal op rij winstcijfers.
Verkoop door anderen
Third party sellers krijgen een steeds groter aandeel in de omzet van Amazon. In het derde kwartaal was dit 46 procent, komend van 42 procent in dezelfde periode vorig jaar. In het tweede kwartaal van 2015 waren externen ook al verantwoordelijk voor 45 procent van de opbrengst.
Producten en diensten
De meeste omzet kwam uit productverkoop (72,8 procent), maar het aandeel daarvaan is met 5 procentpunten gedaald door de flinke groei van Amazon’s (cloud-)diensten. De omzet uit eigen productverkoop steeg met 15,2 procent naar 18,46 miljard dollar, de omzet uit diensten maakte een flinke groei door van 51,3 procent tot 6,9 miljard dollar.
Seizoensversterking
Voor het komende kwartaal, met daarin de kerstperiode, verwacht Amazon een omzetgroei tussen de 14 en 25 procent. Het bedrijf wil alleen al in de Verenigde Staten zo’n honderdduizend seizoenswerknemers aannemen om de feestdrukte op te kunnen vangen. In Europa moeten vluchtelingen deel uitmaken van deze teams, meent het bedrijf.
Lees ook:
- Amazon schrapt reclame voor andere webshops (16-10-2015)
- ‘Amerikanen starten productzoektocht vaker bij Amazon’ (8-10-2015)
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Partners krijgen steeds groter aandeel in omzet Amazon
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.