HelloFresh wordt bij een beursgang deze maand gewaardeerd op 2,6 miljard euro. Dat is veel hoger dan de 1 miljard euro die het bedrijf deze zomer nog waard zou zijn. Het aantal abonnees van het verlieslijdende bedrijf nam de afgelopen maanden een enorme vlucht.
HelloFresh kondigde in augustus al aan graag in oktober de beursvloer van Frankfurt te willen betreden. Nu is duidelijk dat Goldman Sachs en Morgan Stanley dit gaan realiseren, met de hulp van JP Morgan en UBS.
Nog geen winst
Het bedrijf in maaltijdboxen verstuurde in de negen maanden tot 30 september 13 miljoen maaltijden naar 530 duizend abonnees in Europa, meldt persbureau Reuters. Onder hen bevinden zich ook Nederlandse huishoudens. Ondanks de explosieve stijging van het aantal abonnees – in augustus waren er nog 250 duizend leden – maakt HelloFresh nog steeds verlies. In de eerste negen maanden van dit jaar was dit 58 miljoen euro over een omzet van 198 miljoen euro.
Groeien, groeien, groeien
Meerderheidsaandeelhouder Rocket Internet zegt dat HelloFresh de opbrengst uit de beursgang wil gebruiken voor een verdere groei. Met het huidige groeitempo haalt het bedrijf de eerder verwachtte jaaromzet van 250 miljoen euro voor 2015 met gemak.
HelloFresh
HelloFresh levert boxen aan huis met ingrediënten en recepten om een gezonde maaltijd te bereiden. Klanten hoeven zo niet meer naar de supermarkt voor hun avondmaaltijd. Consumenten kunnen diverse soorten abonnement afsluiten, van fruitmanden en ‘Veggie boxen’ tot volledige ontbijt- en avondpakketten. Prijzen variëren van 34 euro tot 39 euro per box met drie maaltijden. Voor 37 euro kunnen klanten een proefbox bestellen, een fruitmand is er vanaf 14 euro.
Tja, wat is de waarde van een bedrijf? Bij "ouderwetse" fysieke bedrijven wordt op basis van diverse KPI's dat bepaald. Ook bij online bedrijven bestaan die KPI's. Ikzelf gebruik een combinatie van financiele indicators + specifieke online componenten om die waarde te bepalen. Zonder in te gaan op de case van HelloFresh is de waarde van een online bedrijf dat wel een omzethistorie heeft, maar geen winsthistorie, zeker vast te stellen, maar het spreekt voor zich dat die lager uitvalt dan wanneer het wel winstgevend zou zijn. 2,6 Miljard Euro voor een bedrijf met een omzet van nog geen 200 Miljoen is veel, zeker wanneer constant verlies wordt gemaakt. Natuurlijk maakt het verschil of de waarde moet worden omgezet in een prijs die een individuele investeerder wilt betalen of een grote groep particuliere aandeelhouders via een beursgang. Ik sluit dan ook niet uit dat de geschatte waarde zich uiteindelijk vertaalt in klinkende munt via een beursgang.
Ik blijf het raar vinden dat als een investeerder een veel te hoge prijs betaald voor een klein gedeelte van de aandelen dit dan meteen betekend dat het bedrijf heel veel waard zou zijn.