Twinkle | Digital Commerce

Birchbox gaat de straat op

2017-05-27
584350
  • 1:46

Birchbox opent binnenkort een fysieke vestiging op Manhattan. ‘This is the brand’s moment to shine’, vinden oprichters Katia Beauchamp en Hayley Barna. Ze hopen dat de loyaliteit van abonnees toeneemt en dat zij vaker voor het volle pond artikelen zullen kopen.

Katia Beauchamp (31) en Hayley Barna (30) richtten Birchbox in 2010 op. Het bedrijf verzendt doosjes met cosmetica naar inmiddels 800.000 abonnees, die maandelijks 10 dollar betalen en niet weten wat ze de volgende keer zullen ontvangen. De voormalige studiegenoten van Harvard verzonden al zo’n 9 miljoen doosjes, met inhoud van enkele honderden merkpartners uit de beautyindustrie. Bij Birchbox zijn momenteel zo’n 250 personeelsleden in dienst.

Full size
Birchbox verdient vooral aan de abonnementsgelden. De gesamplede producten zijn echter ook op normaal formaat te bestellen, maar daar komt nog maar 30 procent van de omzet vandaan. Veel abonnees van Birchbox lijken de full size cosmetica elders aan te schaffen. Onder andere om duidelijker te maken dat Birchbox die producten ook aanbiedt en dat het dus concurreert met een keten als Sephora, komt er binnenkort een fysieke winkel op Manhattan. Wanneer die precies open gaat is volgens The New York Times nog onduidelijk.

Kopen en testen
Bezoekers van de fysieke Birchbox-winkel kunnen er straks zo’n tweeduizend producten van 150 tot 250 verschillende merken kopen en, uiteraard, testen. Op een speciale ‘Build your own Birchbox’ afdeling kunnen ze naar eigen inzicht een doosje met samples vullen voor 15 dollar. Ook zal ruimte worden ingeruimd voor live demonstraties over bijvoorbeeld haarstyling en opmaaktips.

Sucription commerce
Birchbox, dat eerder experimenteerde met vijf pop-up stores, is een Amerikaanse exponent in sucription commerce ofwel abo-commerce. Op de eigen markt concurreert Birchbox onder andere met JustFab, dat afgelopen zomer fuseerde met ShoeDazzle.

Glossybox
In Europa is Glossybox een bekende speler op het terrein van subscription commerce. Vorige week werd bekend dat het Duitse bedrijf zich terugtrekt van de Nederlandse markt. Waat Media zet de activiteiten in ons land voort onder de naam Prettybox, Nederlandse Glossybox-abonnees verhuizen mee. Glossybox gaat zich concentreren op zijn thuismarkt, en daarnaast op Franse, Britse en Amerikaanse shoppers.