De Alibaba Group zag zijn omzet in het afgelopen kwartaal met 32 procent stijgen naar 22,2 miljard yuan (3,2 miljard euro). Het aandeel van internationale spelers hierin daalde ietwat, terwijl de Chinese commerce een groter stuk van de opbrengst voor zijn rekening nam.
In de drie maanden tot 30 september was de internationale omzet van Alibaba goed voor 8 procent van de overall opbrengst, zo staat in een vandaag gepubliceerd omzetrapport (pdf). In dezelfde periode vorig jaar was dit nog 10 procent. De Chinese commerce kreeg een groter aandeel: van 81 procent in 2014 naar 83 procent in het huidige derde kwartaal.
Mobiel aandeel groeit hard
Alibaba zag vooral de mobiele omzet een vlucht nemen. Met een groei van 183 procent in het derde kwartaal zorgen mobiele apparaten nu voor 61 procent van de totale Chinese opbrengst. Vorig jaar was dit nog 29 procent. In totaal werd er voor 713 miljard yuan (102 miljard euro) verhandeld op de marktplaatsen van Alibaba. Mobiele apparaten hadden hier een aandeel van 62 procent in.
Van export naar import
De Chinese e-commerce gigant kondigde deze maand aan kantoren te openen in Europa. Het bedrijf wil vanuit Duitsland, Frankrijk en Italië Europese merken en retailers aan zich binden. ‘China zou van exportland een importland moeten worden’, aldus bestuursvoorzitter Jack Ma. Koning Willem-Alexander bezoekt Alibaba aanstaande donderdag om over de handel met Nederlandse bedrijven te praten.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Alibaba: nog geen stijgende lijn voor internationaal aandeel
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.