Ahold is net als vorig jaar de grootste online retailer van Nederland. Met een online omzet van 910 miljoen euro blijft het concern RFS Holland Holding en Zalando ruim voor. KLM is de grootste online reisverkoper van ons land, blijkt uit de nieuwe Twinkle100.
De redactie van Twinkle brengt al acht jaar de naar omzet grootste webverkopers van Nederland in kaart. Dit keer gaat het om een extra dikke editie met 200 online retailers en 30 online travel organisaties. Tijdens een exclusieve lunch met vertegenwoordigers van deze partijen, is de nieuwe Twinkle100 zojuist uitgereikt. De bedrijven vertegenwoordigen samen 10.468.678.753 euro aan online omzet (b2c, behaald in Nederland).
Groten weer groter
De Twinkle100 biedt een overzicht van de 100 in omzet grootste webwinkels van Nederland en de 100 opvolgers in het middensegment. Voor de reisbranche heeft de redactie een aparte top 30 samengesteld. Ook dit jaar zijn de grote spelers weer groter geworden. De top 10 voor retail en travel, met daarachter de omzet in miljoenen euro, ziet er als volgt uit:
In het kort:
- Retail top 10 goed voor 3 miljard euro
- Retail top 5 goed voor 2 miljard euro
- Gehele retail top 100 goed voor 6 miljard euro (vorig jaar 5,2)
- Het gat tussen lijstaanvoerder Ahold en RFS Holland Holding is dit jaar ruim drie keer groter dan vorig jaar.
E-commerce in de kinderschoenen
‘Om een beter beeld te krijgen van branches waar e-commerce nog in de kinderschoenen staat, hebben we dit jaar ook het middensegment in kaart gebracht’, aldus hoofdredacteur Marieke Verdonk. ‘In dit middensegment komen ineens bekende namen terug als Decathlon, Yves Rocher, Expert en Kruidvat. Grote namen met een bescheiden online aandeel. Ook dat zegt wat over de markt.’
Over de Twinkle100
Het gaat in deze editie om online b2c omzet over 2014 (exclusief btw en na verrekening retouren) behaald uit de eigen webshop(s) aan Nederlandse consumenten. Om in de Twinkle100 te worden opgenomen, moet een bedrijf een Nederlandse bv hebben. Het onderzoek naar de organisaties heeft plaatsgevonden van april tot en met augustus 2015.
Data
Naast omzetcijfers bevat de Twinkle100 infographics over het binnen- en buitenlandse e-commerce landschap, gegevens over toeleveranciers waarmee de webwinkels samenwerken, informatie over pageviews, sociale media-accounts, laadtijden, conversiepercentages en nog veel meer. De Twinkle100 wordt samengesteld door de redactie van Twinkle en is een uitgave van BBP Media.
Twinkle100.nl
U kunt de 8e Twinkle100, ruim driehonderd pagina’s dik, bestellen op Twinkle100.nl. Abonnees van Twinkle ontvangen de uitgave binnenkort in de bus.
NB: In de Twinkle100 staat onder andere een vijftal trendartikelen over verschillende branches. U vindt ze ook via onderstaande links:
De verschillen in de top 10 zijn al heel groot. Toch kun je als kleinere webshop nog steeds een verschil maken door iets te bieden wat er niet is. Als je iets wilt verkopen wat iedereen al verkoopt dan ga je het afleggen tegen de grote jongens die meer op voorraad hebben, sneller kunnen leveren en meer marge hebben of lagere prijzen.
De beste zijn in je niche dus :)