Twinkle | Digital Commerce

E-commerce kansen in Spanje

2017-11-11
180101

De e-commerce markt in Spanje liep lange tijd behoorlijk achter op Noord-Europa, maar dit verandert snel. De Spaanse e-commerce sector groeit flink en ook de Spaanse economie groeit weer. Voor 2015 verwacht het IMF zelfs een hogere groei in Spanje dan in andere grote economieën zoals Frankrijk en Duitsland. Daarom is Spanje nu zeer interessant voor online partijen met internationale groeiambities.
 
Tekst: Sander van Zutphen | Beeld: Twinkle/BBP Media


Spanje heeft ongeveer 47 miljoen inwoners en het is de vijfde economie van Europa. In e-commerce omzet staat het land op de vierde plek in Europa, na Engeland, Duitsland en Frankrijk. De internetpenetratie in Spanje is de afgelopen jaren flink gestegen, maar is met 70 procent nog steeds laag in vergelijking met de 96 procent in Nederland. Volgens cijfers van Eurostat heeft 37 procent van de Spanjaarden de afgelopen twaalf maanden online een aankoop gedaan, vergeleken met 71 procent in Nederland (in 2014). Op basis van deze cijfers is het duidelijk dat er in de komende jaren nog een flink aantal Spaanse online kopers bij zal komen.

Spaanse consument
Een Spaanse consument is anders dan een Nederlandse consument, iets om rekening mee te houden in strategie en marketing. Spanjaarden zijn vrij regionaal gericht, aangezien Spanje een groot land is. Men spreekt vaak nauwelijks een tweede taal naast het Spaans. Een volledig Spaanstalige webshop en communiceren in het Spaans is dus essentieel voor succes op de Spaanse markt.

Qua service zijn Spanjaarden over het algemeen minder veeleisend, zaken als een gratis telefoonnummer en gratis retouren zijn niet zo vanzelfsprekend als voor bijvoorbeeld een Duitse consument. In Spanje besteden de meeste bedrijven weinig aandacht aan service en crm. Juist daar kun je als Nederlander een verschil maken door goede service te bieden.

Een rem op de Spaanse e-commerce sector is vooralsnog de angst voor fraude en het niet nakomen van beloften door online verkopers. In dit kader is het belangrijk aandacht te besteden aan factoren die bijdragen aan een betrouwbare uitstraling en een Spaanse look & feel. Daarmee zal het conversiepercentage beduidend hoger worden.

Verder is vermeldenswaardig dat Spanjaarden van gadgets houden. De penetratiegraad van smartphones is hoog, net als de aankoopbereidheid via mobiele devices.

Online marketing
In Spanje is Google met circa 95 procent marktaandeel dé zoekmachine, dus een goede ranking is hier essentieel. Een valkuil voor Nederlandse webshops is dat ze hun content letterlijk vertalen in het Spaans. Het is aan te raden een Spanjaard in te zetten voor de selectie van de beste Spaanse zoekwoorden en het schrijven van goede Spaanse seo- en web content.

AdWords is handig voor het snel verkrijgen van verkeer en om te testen welke woorden en producten succesvol zijn. Voor het opzetten en optimaliseren van effectieve AdWords campagnes is de inzet van een native speaker wenselijk. Met Engelse advertenties of Google Translate Spaans zal het succes beperkt zijn. Voordeel is dat AdWords cpc-prijzen in Spanje in de meeste sectoren relatief laag zijn, vergeleken met andere West-Europese landen.

Op gebied van affiliate marketing loopt Spanje nog wat achter. Daarentegen zijn Spanjaarden zeer actief op social media. Facebook, Twitter en LinkedIn worden veel gebruikt en dit biedt goede mogelijkheden voor doelgroepgerichte marketingacties.

Betaalmethoden
Op betaalgebied zijn er grote verschillen met Nederland. In Spanje zijn de meest gebruikelijke betaalvormen voor online bestellingen creditcard (53 procent), PayPal (26 procent) en bankovermaking (22 procent). Verder is onder rembours betalen (21 procent) een gewenste betaalmethode voor veel consumenten.

In Spanje is er geen betaalmethode zoals iDeal. Webwinkels zijn veelal via hun eigen bank aangesloten op het creditcard betaalplatform van de Spaanse banken. Internationale payment service providers en partijen als Sofort en Trustly timmeren de laatste jaren hard aan de weg om deze leemte op te vullen.

Logistiek
Logistiek is een belangrijke pijler van een online winkel en dit geldt des te meer als je internationaal gaat verkopen. Niet alleen de afstand naar Spanje, maar ook de afstanden binnen Spanje zijn aanzienlijk. Spanjaarden zijn over het algemeen bereid iets langer op hun pakket te wachten dan Nederlanders. Derhalve hoeft verzending vanuit Noord-Europa qua levertijden geen probleem te zijn.

Houd er rekening mee dat Spanje niet alleen uit het vasteland bestaat, maar ook uit diverse eilandengroepen, zoals de Balearen (onder meer Ibiza en Mallorca) en de Canarische Eilanden. De eerste groep levert meestal weinig problemen op om naar te verzenden, maar de Canarische Eilanden vallen buiten het Spaanse (EU) douanestelsel met papierwerk, vertraging en extra kosten tot gevolg. Veel Spaanse webwinkels bezorgen daarom niet op de Canarische eilanden.

Verover nú
Spanje heeft online winkelen later omarmd dan Nederland, maar e-commerce komt nu echt op gang. Nu ook de Spaanse economie weer groeit, is het een goed moment om in Spanje te starten. Waar anders in West Europa vind je een grote economie, hoge groei in e-commerce en relatief weinig concurrentie?

____________________

Praktische tips

  • Zorg voor een lokale look & feel: meer vertrouwen leidt tot een hogere conversie
  • Maak uw Spaanse site volledig in het Spaans, ook banners, urls en e-mails
  • Zorg dat de betaalpagina’s van payment service providers in goed Spaans staan
  • Gebruik een lokaal Spaans (contact)adres en telefoonnummer
  • Sluit aan bij een Spaans keurmerk en haal overbodige (niet Spaanse) logo’s weg.
  • Gebruik goede Spaanse teksten in AdWords en vermijd Engelse teksten.

____________________

Sander van Zutphen is ceo van Ecommerce Managers.