Twinkle | Digital Commerce

Meer Nederlanders bestellen even vaak online

2017-11-11
180101
  • 1:25

Ruim 8 procent van de Nederlanders deed dit voorjaar wel eens boodschappen online, heeft Deloitte becijferd. Een jaar eerder was dit nog maar een krappe 6 procent. Veel meer consumenten zijn bereid om ook verse producten te bestellen.

Dat blijkt uit een jaarlijks consumentenonderzoek van Deloitte’s branchegroep retail. Nederlanderse webshoppers deden afgelopen mei net zo vaak boodschappen online als in mei vorig jaar. Uit het rapport (pdf): ‘De frequentie van 21 keer per jaar stabiliseert. Ze lag in 2014 eveneens op 21 keer per jaar. Het gemiddeld bedrag van € 66,27 per bestelling in 2015 ligt iets lager dan in 2014. Het gehele assortiment wordt online besteld, waarbij langer houdbare levensmiddelen het hoogst scoren.’

Albert Heijn en de rest
Uit het onderzoek blijkt dat de bestelservice van marktleider Albert Heijn met afstand het vaakst wordt gebruikt door webshoppers. Van de respondenten zegt 1 procent wel eens te bestellen bij HelloFresh, de andere aanbieders halen dat aandeel niet:

Liever bezorgen
Net als vorig jaar laat een ruime meerderheid (70 procent) van de consumenten boodschappen het liefst bezorgen. Slechts 9 procent haalt de boodschappen bij voorkeur af, met name omdat de klant daarvoor zelf het moment kan bepalen. Terwijl 58 procent bereid is te betalen voor bezorging (gemiddeld € 4,01), is maar 27 procent bereid om te betalen voor ophalen (gemiddeld € 2,11).

Nieuwe initiatieven
Het aantal online boodschappeninitiatieven is de afgelopen maanden flink toegenomen, zowel van spelers uit het supermarktkanaal (Albert Heijn start verkoop Allerhande Box, Poiesz werkt aan bestelservice)  als daarbuiten. Zo gaat binnenkort de nieuwe app only supermarkt Picnic officieel van start in proefstad Amersfoort.