Twinkle | Digital Commerce

4Launch: 'Strategisch aan de slag met servicepunten'

2017-11-08
180101
  • 1:49

Als de ACM akkoord gaat, wordt 4Launch overgenomen door Infotheek. De acquisitie kan de groeiplannen van de nummer 34 van de Twinkle100 helpen realiseren. Die liggen onder andere offline. ‘Veel mensen denken: ik wil het toch eerst effe proberen.’

Dat zegt Guido Raaijmakers tegen Twinkle. Hij begon 4Launch in 2003 op zijn studentenkamer. Inmiddels staan er tachtig man op de loonlijst van de online verkoper van elektronicaproducten. De jaaromzet van het Eindhovense bedrijf ligt rond de 45 miljoen euro.

Match
4Launch verkoopt behalve aan ‘it enthousiaste’ consumenten steeds meer aan het midden- en kleinbedrijf, schetst Raaijmakers. ‘Infotheek helpt juist met name grotere bedrijven. Die doelgroepen vullen elkaar goed aan. Wij denken e-commerce, zou ik willen zeggen, een kant die Infotheek juist graag op wil. Ook dat past dus goed’, motiveert hij de match. ‘Maar ik had ook gewoon een klik met Jordy (Kool, ceo van Infotheek, red.). Onze culturen passen bij elkaar. Er was meteen een goed gevoel.’

Kennis en expertise
Infotheek boekt een omzet van 300 miljoen euro per jaar met it-oplossingen voor duizenden organisaties in verschillende Europese landen. Met name overheidsinstanties, onderwijs- en zorginstellingen besparen op hardware doordat Infotheek partijen opkoopt en doorverkoopt. Dat wil het bedrijf ook direct online gaan doen; ‘Ze gaan gebruik maken van onze kennis en expertise’, aldus Raaijmakers. '4Launch blijft als label in de lucht. Ik blijf bij de club. We gaan onze positie verder verstevigen.’

Servicepunten
Gevraagd naar de concrete ambities wijst Raaijmakers onder meer op optimalisatie van de user interface en het aanbod op 4Launch.nl. ‘Verder zullen we goed kijken naar ons contact met de klant. Zo gaan we strategisch aan de slag met servicepunten. Mensen willen een product vaak toch eerst even proberen. Of het er twintig zullen worden? Dat lijkt me wat veel.’

Fysieke retail
In de zoektocht naar een partner voerde Raaijmakers de afgelopen jaren vele gesprekken met uiteenlopende partijen. ‘Ik wilde expliciet niet in zee met een fysieke retailpartij, want daar zullen er maar één of twee van over blijven. Media Markt en misschien nog een enkele. De rest zal niet in staat blijken snel genoeg te veranderen om hun infrastructuur overeind te houden.’