Twinkle | Digital Commerce

Centralpoint: ‘Als een kind in een snoepwinkel’

2018-07-17
1000562
  • [interview]
  • 4:13

Brian Speelman steekt zijn ondernemersenthousiasme niet bepaald onder stoelen of banken. Centralpoint.nl, dat hij zelf oprichtte in 2001, werd vorig jaar overgenomen door de Infotheek Group. Drie verkooporganisaties op de zakelijke it-markt werden samengesmolten tot één, onder de vlag van Centralpoint. ‘1 plus 1 plus 1 is 4, misschien wel 5.’

Sinds enige tijd ben je chief digital officer van de Infotheek Group. Hoe zit het nu precies met al die namen?

‘De Infotheek Group houdt zich bezig met twee activiteiten: enerzijds distributie, in twaalf landen onder verschillende namen. Op termijn gaan we verder onder één centrale naam voor die tak. Anderzijds hebben we de verkooptak, die groter is en waarbij we richting het einde van een integratie komen. Drie grote resellers, Scholten Awater, Infotheek en Centralpoint.nl, gaan nu verder onder één naam: Centralpoint, intern ook wel “een nieuw Centralpoint” genoemd.’

Hoe verhouden deze drie resellers zich dan tot elkaar?

‘Scholten Awater, ook overgenomen door Infotheek Group, ontzorgt grote organisaties met totaaloplossingen. Infotheek richt zich op wat kleinere end-users met circulaire IT en Europa’s grootste refurbishment-centrum. Centralpoint.nl was uitgegroeid tot de grootste digitale speler op de zakelijke IT-markt. We zijn dus enorm complementair, met niet meer dan 2 procent overlappende klanten. Op papier zou dit een heel mooi huwelijk moeten worden. Dat geloof is afgelopen jaar alleen maar sterker geworden.’

Verklaar je nader.

‘De samenvoeging is bij onze klanten zeer goed ontvangen; zij zien de nieuwe mogelijkheden. We kunnen e-commerce omgevingen voor ze ontwikkelen, wat we met het oude Centralpoint ook al deden, maar we kunnen producten dankzij Scholten Awater ook zelf komen brengen, installeren en terugbrengen. En we kunnen nieuwe producten verkopen, neem de iPhone 8 voor kantoorpersoneel, waarbij we oudere versies terugkopen en via Infotheeks refurbishment-centrum een nieuw leven geven. Goed voor het milieu en goed voor de portemonnee.’

‘Op papier zou dit een heel mooi huwelijk moeten worden’

Hoe bevalt je eigen rol?

‘De holding heeft drie speerpunten, in lijn met wat ik eerder al zei. Allereerst het circulaire stuk. Wist je bijvoorbeeld dat 72 procent van de CO2-emissie van één smartphone wordt uitgestoten tijdens de productie? Dat er voor de productie van een moederbord 2.500 liter water nodig is? Tweede speerpunt is dienstverlening: complete ontzorging voor de eindgebruiker. Ten derde is er het digitale zakendoen, waar ik verantwoordelijk voor ben. Ik voel me wat dat betreft als een kind in een snoepwinkel, qua tools, qua middelen. We willen alles automatiseren voor klanten, van de inkoop tot de facturatie. Het mooie is dat we nu vijf tot tien keer zoveel volume door onze portals krijgen dan voorheen, dus daardoor kunnen we sneller en meer verbeteringen doorvoeren. Dat geeft ontzettend veel voldoening.’

Mis je het ondernemerschap niet?

‘In deze rol vraag ik me continu af welke nieuwe dingen we kunnen doen om onze digitale service te verbeteren. Die creatieve kant van het automatiseringsproces is bij uitstek ondernemend. Ik kan helemaal losgaan nu. De doelgroep is ook breed; zo hebben we een speciaal platform waar scholen IT-producten inkopen, maar faciliteren we ook portals waarbij we rechtstreeks de juiste producten leveren aan leerlingen, afgestemd op wat ze voor school nodig hebben. Daarnaast ontwikkelen we bijvoorbeeld zogenoemde incentive stores voor grote ondernemingen waarin het voltallige personeel een nieuw telefoonhoesje kan bestellen. Je kunt alle kanten op denken en dat doen we hier in Amstelveen [waar het ‘oude’ Centralpoint.nl ook al zat, red.] met steeds meer mensen. Het boren dat je hoort komt van de nieuwe verdieping die we erbij betrekken.’

Klinkt allemaal goed. Maar de integratie van de genoemde organisaties zal toch niet zonder slag of stoot zijn verlopen?

‘Twee bedrijven fuseren is al een hele klus, maar bij drie bedrijven vroegen mensen echt: “Waar begin je aan?” Toch kan ik niet anders zeggen dan dat het goed is gegaan. Er hoefden geen mensen weg, er zijn nieuwe functies bijgekomen en daarmee ook meer doorgroeimogelijkheden. De medewerkerstevredenheid is nog nooit zo hoog geweest. Veel nieuw personeel is aangedragen door bestaande werknemers.’

‘Ik zie veel groeipotentieel voor b2b e-commerce en wij staan er goed op’

Wat zijn de groeiperspectieven?

‘Het afgelopen jaar hebben we geprobeerd het beste van drie organisaties te combineren, nu zijn we klaar voor verdere groei. Op 1 juni hebben we onze nieuwe merkidentiteit gelanceerd, met een nieuwe huisstijl, website en logo. Na die big bang treden we overkoepelend als Centralpoint naar buiten. De komende tijd ligt de focus op de kwaliteit, en de klant- en medewerkerstevredenheid. Ik zie veel groeipotentieel voor b2b e-commerce en wij staan er goed op. Of het nou gaat om het topsegment, waarbij dienstverlening heel belangrijk is, het middensegment, waarvoor we een sparringpartner kunnen zijn, of de kleinzakelijke markt, waarin we veel onderscheid bieden ten opzichte van b2c-webshops. Er is nog volop ruimte.’

4Launch
Net als Centralpoint.nl en Scholten Awater werd 4Launch, eerder al, overgenomen door de Infotheek Group. Bij de acquisitie van deze Twinkle100-speler ging het vooral om het e-commerce platform. Met de inlijving van Centralpoint.nl verdween 4Launch’ toegevoegde waarde, motiveerde toenmalig Infotheek-topman Jordy Kool. 'Het platform van Centralpoint sluit beter aan bij de zakelijke gebruiker.’ Medeoprichter Guido Raaijmakers kocht 4Launch eind 2017 terug van Infotheek, na twee jaar. Kool, nog wel als adviseur verbonden, heeft aan de top van de Infotheek Group plaats gemaakt voor Hans Daniels. Bij de onderneming zijn in totaal ongeveer negenhonderd mensen in dienst. De jaaromzet ligt tussen de 700 en 750 miljoen euro.

Lees ook: 'Infotheek, Centralpoint.nl en Scholten Awater verder als Centralpoint' (04-06-'18)