Twinkle | Digital Commerce

Zalando’s omzetgroei trekt aan

2017-05-27
180101
  • 1:33

Zalando heeft een sterk tweede kwartaal achter de rug, met 33 tot 35 procent meer omzet dan vorig jaar. Na een periode van teruggang neemt de omzetgroei van het Duitse bedrijf weer toe. De pure player boekt ongeveer 10 miljoen euro winst per maand.

Dat blijkt uit een bericht met voorlopige cijfers van het beursgenoteerde bedrijf. Zalando, opgericht in 2008, boekte de eerste (verliesgevende) jaren driecijferige groeipercentages door zijn snelle expansie. De inkomstengroei nam vervolgens af, tot 26 procent in het afgelopen jaar.

Aantrekkende groei
In de eerste drie maanden van dit jaar noteerde Zalando een omzetgroei van 28,5 procent. Het Duitse bedrijf sprak van het ‘beste eerste kwartaal ooit’ en prognosticeerde een groei van 20 tot 25 procent voor dit hele jaar, minder dus dan de 26 procent in 2014.

Het afgelopen kwartaal heeft de verwachtingen echter ruimschoots overtroffen, met een omzet van tussen de 727 miljoen en 738 miljoen euro ofwel een derde meer dan vorig jaar (33-35 procent). Er lijkt dit jaar omzettechnisch dus meer in te zitten voor de nummer 3 van de Twinkle100, die sterk inzet op personalisatie.

10 miljoen euro winst per maand
De winst over het afgelopen kwartaal kwam uit tussen de 22 miljoen en 37 miljoen euro, vergelijkbaar met die in het eerste kwartaal van dit jaar. Toen werd een winst van 29 miljoen euro bijgeschreven. Gemiddeld, valt de concluderen, boekt Zalando in 2015 ongeveer 10 miljoen euro winst per maand.

Minder winstmarge
In de eerste helft van 2014 boekte Zalando ook 10 miljoen euro winst per maand, iets meer zelfs. Omdat de omzet vergeleken met vorig jaar wel met ongeveer een derde is toegenomen, is de winstmarge afgenomen. Die ligt nu op ongeveer 4 procent.

Lees ook: Zalando: Fashion as a Service (2 juni 2015)