Twinkle | Digital Commerce

Tesco verhoogt besteldrempels voor gratis afhalen en bezorgen

2017-11-11
180101
  • 1:31

Tesco verhoogt het minimale boodschappenbedrag voor gratis click & collect en bezorging. Over een week komt de grens te liggen op 40 pond, versus 25 pond nu. Het is een opvallende maatregel, omdat Britse supermarktketens zijn verwikkeld in een hevige strijd om de online klant.

In het laatste nummer van Twinkle heeft u een uitgebreid artikel kunnen lezen over de online strategieën van marktleider Tesco en andere grote Britse supermarktketens. Belangrijke conclusie: marktaandeel pakken is belangrijker dan directe winst.

Hogere drempels
Tesco, dat een moeilijke periode doormaakt, verhoogt nu toch de drempels voor online shoppers. De keten rekende al een afhaalvergoeding van 4 pond (thans 5,73 euro) voor boodschappenorders onder de 25 pond. Vanaf 23 juli is dat bedrag verschuldigd over orders tot 40 pond. Onder dat bonbedrag zal Tesco ook niet meer bezorgen. De besteldrempel voor home delivery van groceries ligt nog een week op 25 pond.

Onvrede
The Telegraph bericht over de onvrede die Britse shoppers hebben geuit op social meda. Met de maatregel zou Tesco webshoppers willen overhalen tot het afsluiten van een bezorgabonnement (Delivery Saver). Dat zou de keten meer betrouwbare inkomsten opleveren.

Afhaalkosten
John Lewis voerde onlangs een soortgelijke wijziging door. De Britse warenhuisketen, veel geprezen om zijn omnichannel-beleid, introduceerde afhaalkosten. Voor click & collect bij orders tot 30 pond (18 procent van alle bestellingen) wordt voortaan 2 pond extra in rekening gebracht. Anders dan Tesco communiceerde John Lewis veel duidelijk en openhartig over de maatregel. ‘We nemen het voortouw om de markt duurzaam te maken. Het is tijd dat we een standpunt innemen.’

Niet betalen voor click & collect
Uit onderzoek van Retail Week bleek onlangs dat driekwart van de Britse consumenten niet wil betalen voor click & collect.