Twinkle | Digital Commerce

KommaGo maakt techniek toegankelijk

2017-05-27
180101

De technische producten die KommaGo verkoopt, kun je op heel veel plekken op internet aanschaffen. Vandaar dat het Utrechtse bedrijf zijn focus heeft gelegd op installatie en kennisdeling. Strategy manager Michaël Dijkstra: ‘Onze strategie is dat we een b2b-bedrijf blijven maar met de focus op kennis. Daaruit is de missie “techniek toegankelijk maken” voortgekomen.’

Tekst: Marieke Verdonk | Beeld: Thomas Fasting

Veel retailers zouden erbij gebaat zijn geweest als ze een strategy manager in dienst hadden gehad. ‘Eigenlijk zou elk bedrijf die functie moeten invoeren’, zegt Michaël Dijkstra. ‘Iedereen krijgt te maken met de uitdagingen van internet en nieuwe digitale ontwikkelingen. Veranderingen gaan sneller dan ooit, dan heb je iemand nodig die hard nadenkt over hoe de organisatie kan blijven bestaan.’ Na een loopbaan als zelfstandig adviseur kwam Dijkstra in 2013 in dienst bij KommaGo, als strategy manager. ‘Het bedrijf kwam in een nieuw fase en er was behoefte aan een visie, missie en een nieuwe strategie. Mijn taak was - en is nog steeds - om daarover na te denken en het ook uit te voeren.’

Focus op kennis
KommaGo, tot 2013 bekend onder de naam Netwerkshop, begon in 2002 met online verkoop via Routershop.nl. Al snel werden er nieuwe technische shops geopend. Afgelopen maand ging Ledlichtstore.nl live, de 20ste webwinkel. Dijkstra verwacht de komende jaren in een fors tempo door te groeien, met tien tot twaalf webshops per jaar. ‘We zijn goed in b2b-verkoop in combinatie met technische producten. Dat is de basis. Onze strategie is dat we een b2b-bedrijf blijven maar de focus op kennis hebben. Daaruit is de missie “techniek toegankelijk maken” voortgekomen. Om die missie te laten slagen zijn we bijvoorbeeld samenwerkingen aangegaan met fabrikanten en leveranciers. Samen met hen organiseren we seminars, hier in ons experience center aan de A2 bij Utrecht. Maar sinds eind vorig jaar hebben we ook een eigen installatietak. Met je eigen installatieservice heb je meer grip op het proces en is het ook makkelijker om producten en services uit te breiden.’

Nu KommaGo ook de eigen naam meer gaat laden, in plaats van alleen de losse shops, dringt de vergelijking met het consumentenmerk Coolblue zich nog meer op. Dijkstra ziet die vergelijking ook. ‘Maar’, zegt hij, ‘Coolblue is gelijk met ons opgekomen, maar dat richt zich meer op producten en wij op diensten. En de focus op hoge service is universeel. Gratis leveren en dertig dagen retourtijd zijn open deuren. Dat is bij b2b niet anders. E-commerce is al lang geen toverwoord meer, een doosje van A naar B sturen is niet zo lastig. Online is een aanvulling op je andere kwaliteiten, want voor “de oplossing” heb je nog steeds een slim koppie achter de telefoon of computer nodig.’

Technisch personeel
Klantcontact is key, weet Dijkstra. Bij b2b misschien nog wel meer dan bij de verkoop aan consumenten. Vooral het persoonlijke contact. ‘In principe moet je alles via onze webshop kunnen bestellen, maar voor oplossingen heb je wel degelijk contact nodig met één van onze specialisten. Als iemand vijftig routers nodig heeft, of wifi wil aanleggen in een gebouw, dan is persoonlijk contact nodig om een goede aanbieding te kunnen doen.’ Maar ook bij retouren krijgt de klant een telefoontje van een KommaGo-medewerker. Het aantal retouren ligt niet hoog, wat er terugkomt is veelal van proefplaatsingen of trial-versies. ‘We bellen sowieso om te vragen hoe het retourtraject is bevallen’, zegt Dijkstra. ‘En als een klant ontevreden is over product of dienst, dan willen we daar natuurlijk ook alles over weten.’ Op dit moment doet het bedrijf dat met veertig mensen, maar het personeelsbestand groeit mee met het aantal shops. Bij de wat oudere shops zijn er twee mensen per shop verantwoordelijk. ‘We hebben het zo ingericht dat e-commerce en content de accountmanager ondersteunen’, vertelt Dijkstra. ‘Voor de nieuwe webshops nemen we mensen aan met wie we de online winkel samen opbouwen. Dan zit er één specialist op de shop, die wordt ondersteund door een team.’ Het valt nog niet mee om geschikte mensen te vinden, is de ervaring van Dijkstra. ‘We moeten echt goed zoeken. De overheid heeft de afgelopen jaren weinig geïnvesteerd in techniekonderwijs en dat merken we nu. Het is lastig om technisch personeel te vinden dat ook inzicht heeft in e-commerce. Dat geluid hoor ik overigens ook van de fabrikanten en leveranciers met wie we samenwerken.’

Groeiende organisatie
Als je Dijkstra vraagt wie de concurrenten van KommaGo zijn, heeft hij twee antwoorden: heel internet en niemand. ‘Onze producten zijn natuurlijk ook op andere plekken te koop, maar in hoe we de producten – inclusief de diensten – aanbieden, zijn we uniek. We hebben een mooie eigen identiteit. Omnichannel is voor ons e-commerce, installatie, het experience center en seminars. Dat zijn de pijlers van ons bedrijf.’ En alles doen de mannen – wat dat zijn het toch voornamelijk – zelf. Het e-commerce platform, het erp-systeem, het cms , alles is in huis gebouwd. ‘Dat is wel een uitdaging in een groeiende organisatie’, erkent Dijkstra. ‘Je moet heel goed kijken waar je energie in stopt. We hebben nu een mobiele site. Opvallend vind ik dat ook zakelijk de mobiele verkopen snel stijgen, terwijl je verwacht dat de meeste mensen vanaf kantoor zouden bestellen. Het gedeelde winkelmandje, dus kunnen shoppen in al onze winkels met één winkelmandje, is een flinke investering geweest, maar dat is het ook waard. Dat werkt goed.’ Een volgende stap zou same day delivery kunnen zijn. ‘Zeker voor installatie is dat erg interessant. We hebben de meeste spullen op voorraad en kunnen nu al binnen 24 uur leveren, met PostNL of een koerier. Maar wie weet rijden er binnenkort KommaGo-busjes door het land.’

____________________

Over KommaGo
KommaGo begon zestien jaar geleden - onder de naam Netwerkshop - als online specialist voor professionele ict- en telecomoplossingen en heeft zich de laatste jaren ontwikkeld tot kennispartner van het mkb. In het 2001 opende het bedrijf zijn eerste webshop. Doordat KommaGo zich voornamelijk op de zakelijke markt richt, is het nog niet heel bekend bij het grote publiek. Met de nieuwe strategie begint daar langzaamaan verandering in te komen. Bij het bedrijf in Utrecht werken veertig mensen. Het personeelsbestand groeit hard; dit jaar zijn er al negen nieuwe medewerkers aangenomen. De eerste vier maanden van 2015 zag KommaGo een groei van 20 tot 40 procent per maand, ten opzichte van dezelfde periode in het vorige jaar.
____________________

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 6-2015.

De mysteryshopper van Twinkle bracht een bezoek aan KommaGo's Ledlichtstore.nl.