Twinkle | Digital Commerce

Facebook wordt webwinkelcentrum

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:18

Facebook zet een grote nieuwe stap in e-commerce. Het sociale netwerk biedt een aantal Amerikaanse online retailers de mogelijkheid een storefront te openen op hun bedrijfpagina. Bezoekers kunnen er producten bekijken en direct aanschaffen.

Al enige tijd kunnen webwinkeliers Facebookers oproepen om bij hen te komen shoppen, ook in Nederland. De speciale call-to-action button op de bedrijfspagina verwijst naar de eigen online winkelomgeving.

In de VS loopt nu een test met storefronts op de bedrijfspagina zelf, ‘mini e-commerce sites die retailers een tweede thuis bieden’ volgens BuzzFeed News. Bezoekers kunnen er aankopen doen zonder Facebook te hoeven verlaten. Het sociale netwerk heeft de pilot bevestigd, maar deelt geen namen van testpartners.

Facebook & e-commerce
Het is vandaag precies een jaar geleden dat Facebook zijn buy button presenteerde, waarmee het transacties op zijn platform mogelijk maakte. Begin dit jaar heeft het bedrijf zijn berichtendienst Messenger geschikt gemaakt als customer service tool. Onder andere de populaire Amerikaanse online retailers Zulily en Everlane communiceren met klanten via de app, die vermoedelijk ook transacties zal gaan ondersteunen.

Sociale koopknoppen stuwen online verkopen
Ook andere grote sociale media als Twitter, Pinterest en Instagram investeren in e-commerce, een markt die ongeveer zes keer zo groot is als de online advertentiemarkt. Volgens de onderzoekers van Juniper draagt ‘de entree van social media in de online sales arena’ in belangrijke mate bij aan dat de stevige groei van de mondiale e-commerce bestedingen (17 procent in 2015).
 
Lees ook: Google presenteert zijn koopknop (16 juli 2015)