DHgate koppelt Chinese bedrijven aan internationale kopers op de zakelijke markt. Dat kan heel snel, aldus de ceo van het b2b e-commerce platform. ‘Binnen een half uur verkopen bedrijven bij ons online, met financiering.'
Dat vertelde oprichter annex voorvrouw Diane Wang gisteren op de Global E-commerce Summit in Barcelona. Van de circa 60 miljoen middelgrote en kleinere bedrijven in China verkopen er volgens haar al 10 miljoen online via DHgate en andere platform van bijvoorbeeld Alibaba. ‘Cross-border is next’, zei Wang over het vizier van de Chinese mkb’ers; de focus verschuift van het binnen- naar het buitenland.
Centraal loket
De ceo haalde een rapport aan van Nielsen. Volgens het onderzoeksbureau groeit cross-border e-commerce mondiaal met 300 procent in vijf jaar tijd (tot 2018). De groei wordt in Azië gefaciliteerd door bedrijven als DHgate, dat Chinese mkb’ers een ‘all-in-one platform’ biedt volgens Wang. Bij dat centrale loket vinden ondernemers, hoe klein ook, oplossingen voor internationale betalingen, logistiek en wetgeving.
Toegang tot kapitaal
Een tweede aanjager van internationale verkoop is de toegang tot kapitaal. Wang wees op het belang van een framework voor de innovatieve financiering van kleinere, middelgrote en microbedrijven, waar de Asia-Pacific Economic Cooperation (APEC) aan werkt en waar Wang bij is betrokken.
Bij DHgate kunnen ondernemers razendsnel een financiering afsluiten, ter hoogte van 80 procent van de waarde van hun goederen. Een kwestie van minuten volgens Wang: ‘We hebben risicoprofielen gemaakt op basis van de enorme hoeveelheid big data waarover we beschikken. Het gaat allemaal automatisch, 98 procent van de aanvragen wordt goedgekeurd.’
Meer over de presentatie van Diane Wang lees u bij de collega’s van E-commerce Facts.
Lees ook:
- Waarom bang voor China? (11 juni 2015)
- Tmall Global springplank naar China (Twinkle 5-2015)
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Chinese mkb’ers massaal online de grens over
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.