V&D presenteerde vanochtend zijn nieuwe plannen voor de toekomst. Het bedrijf wil zichzelf 'en het fenomeen warenhuis’ zowel offline als online opnieuw uitvinden. Dit doet het met meer beleving en een sterkere focus op eigen merken en lokaal ondernemerschap.
Het management van V&D wil de warenhuisketen weer een eigen gezicht geven, meldt het bedrijf in een persbericht. De nieuwe strategie moet V&D al in 2017 winstgevend maken. De focus komt sterker te liggen op mannen en vrouwen in de werkende leeftijd en hun (klein)kinderen. De vrouwen staan meer centraal in het modeaanbod. Daar worden de kledingcollecties voortaan vaker ververst, om actueler te zijn voor deze groep.
Nieuwe webwinkel
Onderdeel van het ‘nieuwe V&D’ wordt een vernieuwde webwinkel. Ook wordt de smartphone app verbeterd en krijgen een aantal winkels bestelzuilen voor digitale orders. In deze testwinkels wordt het personeel voorzien van iPads. Om beleving in V&D te creëren, werkt het bedrijf samen met vloggers en bloggers voor de website en met Sanoma voor wat 'retailtainment' wordt genoemd.
Inspraak
De bedrijfsleiders van de filialen krijgen meer te zeggen over de inkoop van producten. Zij kunnen aangeven welke artikelen goed lopen in hun vestiging en krijgen de kans om producten van lokale ondernemers aan het assortiment toe te voegen. De eigen merken van V&D krijgen in alle kanalen voorrang op de A-merken, waarvan een groot aantal wordt geschrapt.
Eerdere strategie geschrapt
Met de nieuwe strategie krijgt het vorig jaar gepresenteerde winkelconcept van de keten geen vervolg, schrijft V&D. In plaats daarvan kijkt het nu naar hoe klanten de winkel ingericht willen zien. ‘Via Blijmet.vd.nl hebben we duizenden ideeën en suggesties gekregen van betrokken klanten, die ons precies aangeven wat ze blij maakt, en hoe we ze blijer kunnen maken’, meldt de nieuwbakken ceo John van der Ent. ‘Ook de brainstormsessies met medewerkers en management-trainees leveren veel goede ideeën op. Een aantal daarvan kunnen we op korte termijn invoeren, andere vragen meer tijd.’
Leestip: MarketingTribune was vandaag bij V&D 's presentatie aanwezig. 'Niet lullen, het gaat om de spullen.'
Waarom V&D het niet gaat redden11/05/2015 - 12:36Twinkle Nieuwsbrief (nieuwsbrief@twinklemagazine.nl)
Wat een STORY opening; Gelukkig wordt er bij V&D eindelijk naar de lokale klanten gekeken en geluisterd. En ook is het personeel eens iets gevraagd in plaats van ze op te zadelen met niet te verkopen meug....
Met kijken naar de klant en die goed behandelen kan een lokale ondernemer zijn/haar winkel behouden, fijn dat V&D haar lokale teams die kans ook gaat geven, een uitdaging maakt je werk zoveel leuker.
Maar wees eerlijk heel veel webwinkels, waarover iedereen niet uitgepraat raakt, maken verliezen waar V&D gelukkig niet aan kan tippen....... Met omzetten waar V&D van droomt.
Het lijkt wel of het in Duitsland om omzet draait, het is juist de kunst om winst te maken, omzet is niet moeilijk, maar in veel gevallen naar mijn idee veel te duur....... Beetje WORD ONLINE gevoel hou ik erbij.
Ik wens de lokale V&D teams veel succes, het zal in elk geval prettiger werken worden, en dat is goed/beter voor sfeer en gezondheid.
Ik denk dat de CTO van deze e-mail heel hoog scoort :(
Niet zo netjes!
@Loes, Het draait wel degelijk om omzet. Dat is waar investeerders naar kijken. Eerst groeien tot je een bekende naam wordt, dus veel omzet, maar hoge kosten en grote verliezen. Dan op termijn besparen op kosten en uiteindelijk het bedrijf verkopen met grote winst.
Kijk naar een Zalando. jaren lang grote verliezen geleden door hoge marketingkosten. Inmiddels is de naamsbekendheid zo groot dat ze hierop kunnen besparen en ze inmiddels winst maken.
"Waarom Twinkle als Telegraaf-light binnenkort het loodje legt"
Wat een suggestieve titel van de nieuwsbrief! Een kop mag een beetje kort door de bocht zijn, maar van de titel van deze nieuwsbrief is geen woord terug te vinden.
Wat was de gedachte hier achter?
Even voor de duidelijkheid: mijn reactie had te maken met de Twinkle nieuwsbrief met als onderwerp: "Waarom V&D het niet gaat redden"
De onderbouwing hiervan zou uit bovenstaand artikel moeten komen. Wie ziet daar iets van terug in dit nieuwsbericht?
Anders dan normaal hebben we dit keer niet de kop van het bovenste nieuwsartikel, maar die van een ander artikel uit de nieuwsbrief gebruikt als onderwerpregel. Dat is in medialand niet ongebruikelijk.
Let wel: we refeerden met de onderwerpregel niet aan het artikel hierboven, maar aan deze visie van Cor Molenaar. Dat pakt ongelukkig uit, omdat er ook al een ander artikel over V&D (nl. dat hierboven) in de nieuwsbrief stond. Verder was het beter geweest om de kop tussen aanhalingstekens te plaatsen, omdat het een enkele mening betreft.
Kortom: point taken.
Arjan, bedankt voor de reactie. Duidelijk wat er 'mis' gegaan is.
Ik zal het artikel van Cor Molenaar eens gaan doorworstelen. Overigens vind ik dat een typisch voorbeeld van een theoreticus: de beste stuurlui staan aan wal. Toen hij het in een keer 'in het echt' kon doen (met Polare) liep het allemaal niet zo goed af.
Sindsdien neem ik zijn boude statements met een wat grotere korrel zout. Dus ook de kop van de nieuwsbrief...
@Paul Roos. Ik heb precies hetzelfde als ik die Cor weer hoor praten. Beetje zuur altijd en een man van de theorie. Op zich prima om wat theoretische basis te hebben. Maar wat V&D betreft lijkt het bijna wel alsof hij een persoonlijk hetze is begonnen.