Twinkle | Digital Commerce

Plus lanceert nieuw boodschappenplatform

2017-05-27
180101

Plus heeft een nieuw e-commerce platform gelanceerd, waarop supermarktondernemers zichzelf kunnen profileren. Opvallende feature: een knop waarmee klanten goedkopere alternatieven voor de producten op hun boodschappenlijstje kunnen vinden.

Het nieuwe Plus.nl is met een aantal maanden vertraging live gegaan. Honderd van de 255 Plus-ondernemers bieden hun klanten de mogelijkheid boodschappen te doen op het platform, meldt de Levensmiddelenkrant. Zij kunnen die vervolgens afhalen of thuis laten bezorgen.

Centraal platform
Tot voor kort hield Plus naast zijn hoofddomein aparte websites voor boodschappen (Bestellenbijplus.nl) en wijn (Wijnenvanplus.nl) in de lucht. Die url’s leiden nu naar Plus.nl. Wie daar een bestelling wil doen, of een verlanglijstje maken, moet eerst een winkel selecteren via de postcode tool of een keus maken uit een complete lijst van supermarkten.

Goedkopere alternatieven
Plus hoopt zich onder andere van de concurrentie te onderscheiden met een prijs feature. Tamara Smith, programmamanager e-commerce, zegt daarover tegen Distrifood: ‘Wij bieden de klant aan het einde van de online shopping trip een functie aan, waarbij een knop in beeld komt met goedkopere alternatieven. Druk je op de knop met de tekst “vervang door dit product”, dan wordt je artikel vervangen door de goedkopere variant. We beschouwen dit als een soort cadeautje voor de klant.’

Lokaal profileren
Met de nieuwe site biedt Plus participerende supermarktondernemers de optie om zich lokaal te profileren. Ze kunnen onder andere het verhaal achter hun winkel, foto’s van het personeel en winkelnieuwtjes kwijt. Het vernieuwde Plus.nl is beschikbaar op mobiele apparaten, een app moet later dit jaar volgen.

Orderpicking
Afgelopen september vertelde Krijn Vermeulen, toenmalig voorzitter van het hoofdbestuur van de Sperwer Coöperatie, dat Plus ongeveer 0,8 procent van zijn omzet dankte aan e-commerce. Sinds die tijd sloten zich twintig nieuwe ondernemers aan op de boodschappenmodule, die telefoon- en faxorders overbodig maakt. Vermeulen sloot een meer overkoepelende aanpak van e-commerce niet uit: ‘We zullen zien hoe de markt zich ontwikkelt. Eventueel zouden we kunnen overstappen op centrale orderpicking (in plaats van vanuit afzonderlijke winkels, red.), maar dat is voorlopig niet aan de orde.’