Twinkle | Digital Commerce

Uber maakt serieus werk van pakketbezorging

2017-05-27
180101
  • 1:47

Uber begint aan een grootschalig experiment met pakketbezorging door zijn chauffeurs. Het roemruchte bedrijf zou gesprekken voeren met honderden Amerikaanse merchants. Onder hen veel bekende namen uit de winkelstraten.


Dat schrijft Techcrunch. Het toonaangevende weblog sprak met verschillende anonieme betrokkenen en kreeg inzage in trainingsdocumenten voor chauffeurs die deelnemen aan het delivery pilot program. Naar verluidt zouden de Uber-chauffeurs pakketjes voor onder andere Hugo Boss, Neiman Marcus, Louis Vuitton en Tiffany’s gaan bezorgen op de dag van bestelling. Ook de ‘Instagram voor shopping’ Spring participeert, getuige een e-mail aan klanten.

UberRush
In een reactie heeft Uber laten weten dat het ontdekken van en experimenteren met nieuwe creatieve toepassingen in het DNA van het bedrijf zit. De startup wijst Techcrunch op experimenten met UberRush, een koeriersdienst die vorig jaar van start ging op Manhattan en waarbij meerdere retailers zijn aangesloten.

Passagiers en pakjes via één app
UberRush draait op de gewone app van Uber. Uit de documenten waarover Techcrunch beschikt, blijkt dat Uber een speciale chauffeursapplicatie heeft ontwikkeld voor de pilot met ’Merchant requests’. Op termijn moeten alle pakketorders in dezelfde app belanden. Dankzij een intelligente routeplanner kunnen Uber-chauffeurs straks tegelijkertijd zowel passagiers als pakjes op transport nemen:

Vanuit winkels
Uber lijkt op grote schaal same day delivery voor (online) retailers te willen faciliteren, waarbij pakjes vanuit winkels naar de koper worden gebracht. Die betaalt een extra vergoeding voor de übersnelle service. Voorwaarde voor participatie is dat retailers online inzicht bieden in actuele winkelvoorraden.

Versproducten, maaltijden en boodschappen
Uber experimenteert momenteel ook met de bezorging van versproducten (UberFresh) en maaltijden (UberEats). Een proef met de bezorging van dagelijkse boodschappen (UberEssentials) werd eerder dit jaar gestaakt: ‘We're already taking the learnings and using them towards our next experiment!’, verklaarde het bedrijf in januari.

Loopjongens
Gisteren heeft u op deze site kunnen lezen over de nieuwe koers van de Nederlandse startup Loopjongens. Dat bedrijf bouwt aan een netwerk van koeriers die bezorgopdrachten vervullen voor bedrijven en particulieren in heel Nederland. ‘Het verdienmodel kun je vergelijken met dat van Uber’, aldus medeoprichter Jair Stenhuijs tegen Twinkle. ‘We werken met zelfstandige koeriers en koeriersbedrijven en een percentage van de behaalde omzet van de ritten gaat naar Loopjongens.’