Onder de naam Loopjongens startten een aantal jongere ondernemers enkele jaren geleden een inkoop- en bezorgservice voor Ikea-producten. Mede-eigenaar Jair Stenhuijs laat weten dat een geheel nieuwe koers is ingeslagen: ‘De focus ligt nu op same day delivery’.
Voordat Ikea twee jaar geleden een Nederlandse webwinkel opende, beschikte de Zweedse warenhuisketen al wel over een ‘verzamel- en transportservice’. Wie daar gebruik van wilde maken, moest echter naar een vestiging. Loopjongens sprong in het gat; door wensenlijstjes te verzamelen en voor meerdere klanten tegelijk producten te bestellen en te bezorgen hoefden klanten de deur niet uit om Ikea-producten in huis te halen. Bovendien waren de Loopjongens goedkoper dan de eigen transportservice van de keten.
Ad hoc koeriersdienst
Ook na de opening van Ikea’s webwinkel bleven de Loopjongens er bestellingen doen en afhalen voor bezorging, maar daar is inmiddels een eind aangekomen. Het bedrijf richt zich nu alleen nog op bezorging (‘het inkoopgedeelte is komen te vervallen’) en de aangesloten koeriers kunnen voortaan overal naartoe worden gestuurd.
Koeriersnetwerk
Loopjongens bouwt aan een landelijk dekkend netwerk van professionele koeriers. Bedrijven en particulieren kunnen dit netwerk van ‘Loopjongens’ inzetten om producten snel geleverd te krijgen. Dat kunnen zakelijke documenten zijn, maar bijvoorbeeld ook bankstellen. ‘Als het maar op een fiets of in de bestelauto of -bus van een koerier past', zegt Stenhuijs tegen Twinkle. 'We koppelen koerierskwaliteit aan distributietarieven. Het verdienmodel kun je vergelijken met dat van Uber. We werken met zelfstandige koeriers en koeriersbedrijven en een percentage van de behaalde omzet van de ritten gaat naar Loopjongens.’
Loopjongens.nl
Om Loopjongens op pad te sturen moeten gebruikers naar Loopjongens.nl. Ze krijgen direct het actuele bezorgtarief te zien en de mogelijkheid om een opdracht te geven en te betalen. Op basis van hun locatie en beschikbaarheid komen de klussen binnen bij de koeriers. ‘Met ruim zeventig koeriersbedrijven in het land is er altijd iemand in de buurt’, stelt Loopjongens. 'Lokaal is het mogelijk om vanaf 9,99 euro binnen 60 minuten iets van A naar B te laten brengen.'
Bezorgmogelijkheid
Volgens Stenhuijs ligt de focus van Loopjongens voorlopig op het bedienen van ‘klassieke koeriersklanten’. Voor komende zomer wil het bedrijf echter op bezoek gaan bij fulfilmentbedrijven, online retailers en fysieke winkeliers om ‘de poort naar same day delivery’ te openen. Stenhuijs: ‘Loopjongens wordt een vertrouwde branded bezorgmogelijkheid voor Nederlandse consumenten, die ze straks in alle kanalen tegenkomen.'
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
‘Loopjongens moet vertrouwde snelle bezorgoptie worden’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.