De Consumentenbond heeft de handen ineen geslagen met de Stichting Stop Internetoplichting. Tweets op haar forum Opgelichtopinternet.nl worden doorgeplaatst op de site van de bond. Tegelijk met het ‘signaleringssysteem’ is een nieuwe campagne over veilig shoppen gestart.
'Nepshops komen en gaan zó snel, dat zelfs Google het niet bijhoudt’, motiveert de Consumentenbond de samenwerking op zijn website. ‘Opgeletopinternet.nl speurt dagelijks het web af op zoek naar verdachte domeinnamen en advertenties. Als geverifieerd is dat het om een nepshop gaat, sturen zij een tweet uit om mensen te waarschuwen. Deze wordt voortaan ook meteen zichtbaar in de Nepshops-Alert van de Consumentenbond.’
Pas afsnijden
Door het bereik te vergroten hopen de twee partijen malafide webwinkeliers ‘de pas af te snijden’, aldus directeur Bart Combée. De criminelen maken vaak gebruik van namen en logo’s die sterk lijken op die van bestaande webshops, zoals Dixons en BCC, en van valse keurmerken en telefoonnummers. Argeloze consumenten worden daar naartoe gelokt via advertentiesites als Marktplaats.nl. De producten die ze online kopen worden vervolgens niet geleverd.
Wijzer WebWinkelen
De Consumentenbond is een nieuwe campagne gestart om webshoppers te wijzen op de risico’s: Wijzer WebWinkelen. Daarmee streeft de bond naar een grotere alertheid van consumenten bij online kopen, het waarborgen van consumentenrechten omtrent levering, garantie en betaling en een betere veiligheid bij online kopen.
Lees ook:
- ‘Consumentenbond verdient miljoenen aan vergelijkingen’ (13 april 2015)
- Politie: vijfduizend gedupeerden van malafide webshops (19 augustus 2014)
Site is geen Nederlandse leverancier. Het is een Chineese leverancier. Geen contact gegevens en leveren niet of leveren wat je niet hebt besteld.