Twinkle | Digital Commerce

‘Consumentenbond verdient miljoenen aan vergelijkingen’

2017-05-27
180101
  • 2:34

De Consumentenbond verdient jaarlijks miljoenen aan prijsvergelijkingen op zijn website. Een woordvoerster laten weten dat het om circa 10 procent van alle inkomsten gaat. Daar is volgens de bond niets mis mee: ‘We zijn er heel open en duidelijk over dat we er geld aan verdienen.’

De Telegraaf schreef dit weekend over de provisieopbrengsten van de Consumentenbond, die ruim 4 miljoen euro op jaarbasis zouden bedragen. ‘Dat zit in de richting’, laat woordvoerster Bas van der Staak vanochtend weten aan Twinkle. ‘Exacte cijfers heb ik niet, maar het gaat om ongeveer 10 procent van onze omzet.’

Overige bedrijfsopbrengsten
De provisie-inkomsten van De Consumentenbond worden niet apart gecommuniceerd in het jaarverslag. Ze vallen onder de ‘overige bedrijfsopbrengsten’. Hieronder vindt u een tabel uit het laatste jaarverslag, over 2013 (pdf, 2014 volgt binnenkort):

 
In paragraaf 8.5.4., waarnaar wordt verwezen, staat het volgende: ‘De overige bedrijfsopbrengsten bestaan uit inkomsten door advies bij prijsvergelijkingen (waaronder Energie, Autoverzekering en Zorgverzekering), energieveiling, licentieverkoop en de verhuuropbrengsten van het pand.’ Volgens De Telegraaf zou ongeveer tweederde van deze opbrengsten te danken zijn aan de vergelijkingen, een aandeel dat de Consumentenbond vanochtend bevestigt.

Opmerkelijk
De krant noemt de provisieopbrengsten opmerkelijk, omdat de Consumentenbond vaak stelling neemt tegen provisie bij andere bedrijven. ‘Het is maar de vraag of een belangenorganisatie als de Consumentenbond zich in de schimmige wereld van de prijsvergelijkers moet begeven. Vaststaat dat er geen enkele vergelijker echt onafhankelijk is. Overstappende consumenten krijgen lang niet altijd het meest gunstige aanbod voorgeschoteld. Dat maakt dat iedere vergelijkingssite met argwaan dient te worden bekeken.’

Dezelfde provisie
De bond zelf zegt dat er niets mis is met het verdienen aan prijsvergelijkingen: ‘We zijn een non-profitorganisatie en onafhankelijk. We doen ons werk voor consumenten en we zijn ervan overtuigd dat we hen helpen met de vergelijkingen. Alle bedrijven die meedoen, betalen dezelfde provisie. Er zit nergens een prikkel om bepaalde bedrijven voor te trekken. En om een volledig beeld te bieden, nemen we ook bedrijven op in de vergelijkingen waarmee we geen commerciële afspraken hebben. Bovendien zijn we er heel open en duidelijk over dat we er geld aan verdienen. Bij de vergelijkers staat vermeld wat we verdienen per overstapper. Van dat geld gaan we niet op het strand liggen. Het wordt allemaal gebruikt om de organisatie en de website beter te maken voor onze klanten.'

Kieskeurig.nl
De Consumentenbond sloot eind 2012 een samenwerking met Kieskeurig.nl, die nog steeds loopt. De bond verdient aan de verwijzingen naar achterliggende webwinkels. Op de site is te lezen: ‘Voor het bijhouden van de webwinkelprijzen werkt de Consumentenbond samen met Kieskeurig.nl. Kieskeurig.nl onderhoudt de contacten met de webwinkels en stelt de verwijzing naar de webwinkels beschikbaar.’ (…) ‘In ongeveer 85 populaire productgroepen kun je de prijzen van zo'n 1000 webwinkels met elkaar vergelijken. De prijzen worden meerdere malen per dag ververst en zijn dus altijd actueel.’

Provisiestructuur
Voormalig directeur Felix Cohen was zes jaar geleden nog uitermate kritisch over vergelijkingssites. ‘Wij (de Consumentenbond, red.) draaien op het geld dat leden betalen en nemen geen geld aan van het bedrijfsleven, zoals vergelijkingssites met hun provisiestructuur wel doen', zei Cohen bij zijn afscheid. 'Ons kan het ook geen bal schelen welk product als beste uit de bus komt in een test of vergelijking.’