Twinkle | Digital Commerce

Vergelijk.nl breidt uit met fysieke winkelresultaten

2017-11-08
180101

Vergelijk.nl toont behalve resultaten van online aanbieders voortaan ook resultaten van stenen winkels. Tegen een vaste maandvergoeding per vestiging kunnen grote en kleine retailers hun winkels zichtbaar maken op de site.


In de vergelijkingen wordt voortaan onder ander gewezen op vestigingen van Expert, Media Markt, Phone House, Scheer & Foppen en Maxwell. Ook ongeveer dertig kleinere retailers, met of zonder webwinkel, hebben zich reeds aangesloten bij Vergelijk.nl.

‘In totaal zijn er al vijf- tot zeshonderd fysieke winkelvestigingen zichtbaar op onze site’, laat directeur Ben Kerkhof van de Compare Group weten aan Twinkle. ‘Omdat veel van onze bestaande webwinkelklanten ook winkels hebben, zal dat aantal de komende tijd fors groeien. Ons doel is te laten zien waar producten te koop zijn, ook in de buurt. Dat klinkt eenvoudig, maar het is hartstikke moeilijk.’

Ook op mobiel
Vergelijk.nl speelt volgens Kerkhof in op veranderende marktomstandigheden: ‘Iedere consument heeft zijn eigen voorkeur. De ene keer wil iemand vanuit huis iets online bestellen, maar soms is het handiger om het product bij een winkel in de buurt te kopen. Op onze site zie je nu bij welke winkel dat kan en tegen welke prijs.

De offline resultaten worden ook zichtbaar op de mobiele site van Vergelijk.nl, zodat consumenten 'overal en altijd' vergelijkingen kunnen maken.

Offline beste optie
Volgens Kerkhof blijkt uit de 'multichannel' vergelijkingen dat webshops niet altijd de goedkoopste optie bieden. Ook de adviesfunctie, de directe productbeschikbaarheid en het feit dat ruilen makkelijker kan zijn, doen de voorkeur uitslaan naar stenen winkels. ‘Een offline winkel is soms gewoon de beste optie’, aldus Kerkhof.

Local heroes
Behalve ketens met bekende namen kunnen ook kleinere retailers voor 50 euro per winkel per maand profijt trekken van de nieuwe optie. ‘Winkeliers met een stenen winkel die een goede naam hebben in hun eigen dorp of stad, zien dat zij soms prima kunnen concurreren met online ketens’, aldus Kerkhof. ‘Onze nieuwe vergelijkingsmodule zorgt ervoor dat deze zogeheten “local heroes” nu ook online zichtbaar en vergelijkbaar worden.’

Drie mogelijkheden
Vergelijk.nl onderscheidt zich volgens Kerkhof van de concurrentie door ook retailers zónder webwinkel op te nemen: ‘Eigenlijk zijn er drie mogelijkheden voor retailers om hun fysieke handel via ons te ontsluiten. De minst geavanceerde is dat ze in ons extranet aangeven welke merken ze verkopen in welke productcategorieën, bijvoorbeeld stofzuigers van Miele. Gebruikers van de site weten dan dat ze die in de buurt kunnen kopen, zonder de prijs te zien. Daarnaast maken we gebruik van productfeeds van klanten, waardoor we kunnen aangeven waar en tegen welke prijs artikelen te koop zijn in hun winkels. In de meest geavanceerde optie laten we ook de realtime voorraadbeschikbaarheid zien. Al met al valt me op dat de meeste winkeliers vrij goed weten wat ze in hun magazijnen hebben liggen, al zijn de verschillen tussen retailers groot.’

Nieuwe website
Vergelijk.nl lanceerde begin dit jaar een nieuwe website. In het mobile first design wordt de homepage voor een heel groot deel in beslag genomen door de zoekfunctie. Ook de mogelijkheden voor persoonlijk advies zijn benadrukt. Kerkhof: eenvoud, mobiele optimalisatie en opname van fysieke winkels stonden bovenaan het wensenlijstje van gebruikers. Deze dingen, die van ons de ideale verkoopadviseur zouden maken volgens ons panel, hebben we aangepakt. Of een reserveeroptie de volgende stap is? Het zou kunnen, maar er is op verschillende punten nog optimalisatie mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan het meten van conversie op de offline winkelresultaten.’

Lees ook: Vergelijk.nl verder zonder winkelmandje (5 augustus 2014)